Toimittaja tilasi Temusta lasten kantorepun – järkyttävä lopputulos

0:57img
Katso pätkä dokumentista: Temun kantoreppu herättää huolta ja kysymyksiä.
Julkaistu 30.11.2024 06:33
Toimittajan kuva
Anton Aaltio

anton.aaltio@mtv.fi

Monet kiinalaisen verkkokauppajätin Temun tuotteista ovat kuluttajalle aidosti vaarallisia. Toimittajan testi osoittaa uusia järkyttäviä yksityiskohtia halpatuotteiden sisältämistä materiaaleista. 

MTV Katsomossa hiljattain julkaistussa dokumentissa Totuus Temusta brittitoimittaja Ellie Flynn selvittää, ovatko Temusta tilattavat alihintaiset tuotteet alkuunkaan turvallisia. Hän tilaa esimerkiksi lasten tavaroita ja turvavarusteita, joiden turvallisuus Temun verkkokaupassa taataan. 

Dokumentissa käy ilmi, että jopa turvavarusteet Temussa ovat huolestuttavan huonolaatuisia. 

– Löydän jatkuvasti lisää todisteita lupauksien rikkomisesta, Flynn päivittelee dokumentissa. 

Esimerkiksi kiipeilijöiden käyttämiä jousihakoja myydään Temussa kolmasosalla tyypillisestä hinnasta. Temussa myytävien jousihakojen mainostetaan olevan Kansainvälisen kiipeilyliiton UIAA:n sertifioimia. Totuus tuotteesta paljastuu dokumentissa. 

– Tätä jousihakaa ei voida yhdistää tiettyyn valmistajaan tai turvallisuussertifikaattiin, toteaa UIAA:n alaisen turvallisuusjärjestön edustaja. 

Lasten kantoreppu kesti kolme sekuntia

Flynn tilasi myös lasten kantorepun, jonka Temu lupasi kestävän ainakin 15 kilon painoa. Hintaa kantorepulla oli 2,68 puntaa (noin kolme euroa). 

Hän kokeili kantorepun kestävyyttä 10 kiloisella hiekkasäkillä. 

– Se kesti kolme sekuntia, Flynn havainnollistaa dokumentissa ja pitelee irronnutta kantohihnaa. 

Lisäksi Flynn tilasi Temusta useita vaatteita ja koruja, jotka hän vei tutkittavaksi laboratorioon. Totuus tuotteiden sisältämien myrkkyjen määristä järkytti tutkijoitakin. 

Euroopan komissio kertoi aiemmin syksyllä käynnistävänsä tutkimuksen Temusta. Tutkimus käynnistetään laittomien tuotteiden myyntiä koskevien EU:n sääntöjen mahdollisen rikkomisen vuoksi.

Temu on houkutellut miljoonia käyttäjiä verkkosivustolleen ja sovellukseensa iskulauseella "shoppaile kuin miljardööri". Komission mukaan Temulla oli syyskuussa 92 miljoonaa aktiivista kuukausikäyttäjää EU:ssa.

Koko dokumentti on katsottavissa MTV Katsomosta.

Lue lisää: Järjestön mukaan kiinalaisen verkkokaupan Temun tuotannossa aihetta epäillä ihmisoikeusrikkomuksia

EU käynnistää tutkimuksen Temusta

Tuoreimmat aiheesta

Verkkokauppa