Tuleeko passeista myös "hiilipasseja"? Tätä se tarkoittaisi lomalennoille

9:56img
KATSO MYÖS: Oletko valmis maksamaan lentopäästöistäsi? Asiantuntija lentomatkailusta: "Sitä täytyy kyllä suitsia"
Julkaistu 09.12.2023 14:36

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Tulevaisuudessa lentoja tai muita matkoja saatetaan tehdä vain sen verran kuin "hiilipassi" antaa.

Löytyykö passeista tulevaisuudessa kuvan ja muiden tietojen lisäksi hiilimäärärahamme? Näin uskoo Ross Bennett-Cook.

Koronapandemian aikana matkailu taukosi, mutta nyt lennot ulkomaille kiinnostavat jälleen. 

Lentäminen on jopa niin suosittua, että koronapandemian aikana lennettiin ei-mihinkään. Vuonna 2020 lentoyhtiö Quantas myi seitsemän tunnin lennon "ei-minnekään" loppuun kymmenessä minuutissa.

Bennett-Cookin mukaan lentojen uudelleenvirinnyt suosio lupaa hyvää taloudelle, mutta luonnolle seuraukset voivat olla ikävät.

– Turismin negatiivisista vaikutuksista ympäristölle on tullut niin vakavia, että joidenkin mukaan dramaattiset muutokset matkailutapoihimme ovat välttämättömiä, Bennett-Cook kirjoittaa CNN:n mukaan.

2023 monissa maissa on koettu ennätyksellisiä helleaaltoja. 

EU:n ilmastopalvelu ilmoitti syyskuussa, että kuluvasta vuodesta on tulossa mittaushistorian kuumin. Kreikassa roihusi EU:n mittaushistorian laajin maastopalo. Myös Texasia koetteli kesällä 2023 pitkä helle ja kuivuus.

MTV oli jo 2021 paikalla Kreikassa, kun maastopalot roihusivat ja tuhansia evakuoitiin

Lue myös: Näin ilmastonmuutos sairastuttaa ja tappaa – äärimmäisistä sääilmiöistä tulossa äärimmäisiä terveysilmiöitä

Jokaiselle matkustajalle määrätään "hiilimääräraha"?

Tekstissään Bennett-Cook viittaa vuonna 2023 julkaistuun analyysiin kestävän matkailun tulevaisuudesta. 

Matkanjärjestäjä Intrepid Travelin analyysissa visioitiin "hiilipasseja", joiden avulla turismiteollisuus voisi jatkaa eloaan.

– Hiilipassin ajatus on, että jokaiselle matkustajalle määrätään vuosittainen "hiilimääräraha", jota ei voi ylittää, Bennett-Cook kuvaa.

Matkoja saisi tehdä saamansa "hiilirahan" verran. Omaa määrärahaansa ei saisi ylittää.

Lue myös: Mitä hiilinielu oikeasti tarkoittaa? Ota vaikeat termit haltuun – tässä on suomi–hiilinielu-sanakirja

Keskivertosuomalaisen kulutuksen hiilijalanjälki oli vuonna 2019 yli kymmenen tonnia. Yhdysvalloissa keskimääräinen hiilijalanjälki on CNN:n mukaan 16 tonnia. 

The Guardianin mukaan lento Lontoosta Los Angelesiin tuottaa 1650 kilogrammaa hiilidioksidipäästöjä. 

Toisaalta ongelma ei ole yksin lentäminen: 15 suurinta rahtilaivaa tuottaa yhtä paljon typpi- ja rikkipäästöjä kuin kaikki maailman autot yhteensä.

"Lomailijoiden tulee valmistautua muuttamaan matkustustottumuksiaan nyt"

Intrepid Travelin mukaan hiilipassit voitaisiin nähdä käytössä esimerkiksi 2040. Minkäänlaisia virallisia suunnitelmia niiden käyttöönotolle ei ole. 

Bennett-Cook kuitenkin uskoo, että lomailu tulee tulevina vuosina muuttumaan paljon.

– Lomailijoiden tulee valmistautua muuttamaan matkustustottumuksiaan nyt, ennen kuin muutos tehdään pakolla, hän kirjoittaa.

Lue myös: Tutkimus selvitti: Paperiset pillit eivät sittenkään muovisia parempia – tässä syy

Mies käyttäytyi epäilyttävästi rajanylityspaikalla – tullimiehet löysivät housujen taskuista eläviä käärmeitä

Katso myös: Lentokentän turvatarkastaja yritti varastaa matkustajan rahat melkoisella niksillä

0:41img

Filippiiniläisellä lentokentällä työskentelevä turvatarkastaja ei tajunnut seisovansa aivan valvontakameran edessä tihutyötä tehdessään.

Lähteet: CNN, Intrepid Travel, The Guardian, Kestävä kehitys

Tuoreimmat aiheesta

Lentäminen