Tulevaisuudessa lentoja tai muita matkoja saatetaan tehdä vain sen verran kuin "hiilipassi" antaa.
Löytyykö passeista tulevaisuudessa kuvan ja muiden tietojen lisäksi hiilimäärärahamme? Näin uskoo Ross Bennett-Cook.
Koronapandemian aikana matkailu taukosi, mutta nyt lennot ulkomaille kiinnostavat jälleen.
Lentäminen on jopa niin suosittua, että koronapandemian aikana lennettiin ei-mihinkään. Vuonna 2020 lentoyhtiö Quantas myi seitsemän tunnin lennon "ei-minnekään" loppuun kymmenessä minuutissa.
Bennett-Cookin mukaan lentojen uudelleenvirinnyt suosio lupaa hyvää taloudelle, mutta luonnolle seuraukset voivat olla ikävät.
– Turismin negatiivisista vaikutuksista ympäristölle on tullut niin vakavia, että joidenkin mukaan dramaattiset muutokset matkailutapoihimme ovat välttämättömiä, Bennett-Cook kirjoittaa CNN:n mukaan.
2023 monissa maissa on koettu ennätyksellisiä helleaaltoja.
EU:n ilmastopalvelu ilmoitti syyskuussa, että kuluvasta vuodesta on tulossa mittaushistorian kuumin. Kreikassa roihusi EU:n mittaushistorian laajin maastopalo. Myös Texasia koetteli kesällä 2023 pitkä helle ja kuivuus.
MTV oli jo 2021 paikalla Kreikassa, kun maastopalot roihusivat ja tuhansia evakuoitiin.
Lue myös: Näin ilmastonmuutos sairastuttaa ja tappaa – äärimmäisistä sääilmiöistä tulossa äärimmäisiä terveysilmiöitä
Jokaiselle matkustajalle määrätään "hiilimääräraha"?
Tekstissään Bennett-Cook viittaa vuonna 2023 julkaistuun analyysiin kestävän matkailun tulevaisuudesta.
Matkanjärjestäjä Intrepid Travelin analyysissa visioitiin "hiilipasseja", joiden avulla turismiteollisuus voisi jatkaa eloaan.
– Hiilipassin ajatus on, että jokaiselle matkustajalle määrätään vuosittainen "hiilimääräraha", jota ei voi ylittää, Bennett-Cook kuvaa.
Matkoja saisi tehdä saamansa "hiilirahan" verran. Omaa määrärahaansa ei saisi ylittää.
Lue myös: Mitä hiilinielu oikeasti tarkoittaa? Ota vaikeat termit haltuun – tässä on suomi–hiilinielu-sanakirja
Keskivertosuomalaisen kulutuksen hiilijalanjälki oli vuonna 2019 yli kymmenen tonnia. Yhdysvalloissa keskimääräinen hiilijalanjälki on CNN:n mukaan 16 tonnia.
The Guardianin mukaan lento Lontoosta Los Angelesiin tuottaa 1650 kilogrammaa hiilidioksidipäästöjä.
Toisaalta ongelma ei ole yksin lentäminen: 15 suurinta rahtilaivaa tuottaa yhtä paljon typpi- ja rikkipäästöjä kuin kaikki maailman autot yhteensä.
"Lomailijoiden tulee valmistautua muuttamaan matkustustottumuksiaan nyt"
Intrepid Travelin mukaan hiilipassit voitaisiin nähdä käytössä esimerkiksi 2040. Minkäänlaisia virallisia suunnitelmia niiden käyttöönotolle ei ole.
Bennett-Cook kuitenkin uskoo, että lomailu tulee tulevina vuosina muuttumaan paljon.
– Lomailijoiden tulee valmistautua muuttamaan matkustustottumuksiaan nyt, ennen kuin muutos tehdään pakolla, hän kirjoittaa.
Lue myös: Tutkimus selvitti: Paperiset pillit eivät sittenkään muovisia parempia – tässä syy
Mies käyttäytyi epäilyttävästi rajanylityspaikalla – tullimiehet löysivät housujen taskuista eläviä käärmeitä
Katso myös: Lentokentän turvatarkastaja yritti varastaa matkustajan rahat melkoisella niksillä
0:41
Lähteet: CNN, Intrepid Travel, The Guardian, Kestävä kehitys