Tulisiko rengaspaineita pudottaa talvikelillä paremman pidon saavuttamiseksi?

5:32img
Oikein pakattu auto voi pelastaa henkesi.
Julkaistu 08.02.2019 18:03
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Kannattaako rengaspaineita alentaa talvikelillä paremman pidon saavuttamiseksi?

Vastaus: Nyt kun Etelä-Suomessakin on saatu nauttia kunnon talvesta, on moni autoilija joutunut kokemaan runsaan lumimäärän varjopuolia. Kadun varsilla näkee vähän väliä kuljettajia lapioimassa lunta pois auton alta ja renkaiden edestä. Monen mielessä on käynyt myös ajatus, voisiko rengaspaineilla jotenkin vaikuttaa auton etenemiskykyyn.

Väite rengaspaineiden alentamisen vaikutuksesta lienee peräisin työkone-, traktori- ja raskaan liikenteen maailmasta. Edellä mainituissa renkaan pintapainetta saadaan jaettua isommalle alueelle pudottamalla rengaspaineita. Näin vähennetään lähinnä uppoamisriskiä pehmeään ajoalustaan, kuten peltoon, tai kelirikkoaikana sivutiehen.

Varsinaiseen maantieajoon ja normaaleihin nopeuksiin näillekin suositellaan korkeampia paineita ja esimerkiksi osassa tukkiautoja paineita pystytään säätämään ohjaamosta käsin, yhdellä napinpainalluksella.

Henkilöauton kohdalla rengaspaineiden alentamisesta ei käytännössä ole mitään hyötyä – pikemminkin päinvastoin.

Tarkasta autonvalmistajan suositukset

Autonvalmistajan suosittelemat rengaspaineet löytyvät pääsääntöisesti auton käyttöohjekirjasta. Lisäksi ne ovat usein kuljettajan oven pielessä tai polttoaineen täyttöluukun kannessa. Rengas on suunniteltu toimimaan optimaalisimmin juuri valmistajan suosittelemilla paineilla.

Lue myös: Tämä on se hetki, jolloin nelivetokuskin illuusio turvallisuudesta yleensä romuttuu – tiedätkö, miten auton vetotavan tulisi vaikuttaa ajamiseesi?

Yleensä autolle on määritelty kahdet paineet erilaisia kuormituksia silmällä pitäen. Osa autonvalmistajista on määritellyt lisäksi niin sanotut eco-paineet, joilla saadaan parannettua auton rullaavuutta ja näin pienennettyä polttoaineen kulutusta. Eco-paineilla ajettaessa auto saattaa tuntua jo hieman pintakovalta eli polttoaineen säästöstä maksetaan pieni hinta matkustusmukavuuden heikkenemisenä.

Rengaspaineet pienenevät ilman kylmetessä

Mikäli autolle ei ole erikseen määritelty talvipaineita, kannattaa talvirenkaiden paineet säätää 0,2 baria valmistajan kyseiselle kuormitukselle suosittelemia arvoja korkeammiksi. Lämpötilanmuutos kylmemmäksi pienentää renkaan ilmanpainetta noin 0,1 baria / 10 astetta. Tälläkin viikolla on ollut kelejä, että Etelä-Suomessa on oltu nollan tuntumassa ja Lapissa lämpötila on pyörinyt 35 pakkasasteessa. Tuolla talvirenkaisiin yleisesti suositellulla pienellä ylipaineella pyritään tasaamaan juuri lämpötilanvaihtelujen aiheuttamia muutoksia renkaan käyttäytymiseen.

Tärkeää on huomata, että rengaspaineet tulee aina mitata kylmistä renkaista eli ei heti ajon jälkeen. Tarkistus olisi hyvä tehdä vähintään kerran kuukaudessa tai aina, kun auton kuormausta olennaisesti muutetaan.

Paineiden vaikutus auton ominaisuuksiin

Liian alhaiset rengaspaineet heikentävät auton ajo-ominaisuuksia, vaikeuttavat sen hallintaa sekä lisäävät polttoaineen kulutusta. Vajaapaineinen rengas myös rikkoutuu herkemmin.

Kun rengaspaineet ovat suunnitellulla tasolla, rengas ohjautuu tarkasti ja on mukava sekä turvallinen ajaa. 

teppoboksi teppo vesalainen

Tuoreimmat aiheesta

Autot