"Tulossa on kolme autoa, joista viimeinen antaa sinulle lähtömerkin" – autoilija voi joutua yllättävään tilanteeseen kohdatessaan erikoiskuljetuksen
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.
Kysymys: Miten huomioida erikoiskuljetukset, kuten leveät, pitkät tai korkeat kuljetukset?
Vastaus: Hiljennä tuntuvasti nopeutta ja noudata liikenteenohjaajien ohjeita.
Erikoiskuljetuksesta tekee erikoisen sen pituus, leveys, korkeus tai paino. Kun tien päällä näkee erikoiskuljetuksen tai sen varoitusauton, on vauhtia syytä hiljentää välittömästi ja varovaisuutta lisätä. Varoitusauto on muulle liikenteelle viesti siitä, että kohta tapahtuu jotain poikkeavaa.
Kohtaaminen
Varoitusauton kuljettaja, erikoiskuljetuksen liikenteenohjaaja, saattaa antaa merkkejä ja ohjeita joko auton ikkunasta tai jalkautumalla. Ohjeena voi olla esimerkiksi: ”Pysähdy mahdollisimman reunaan, tulossa on kolme autoa, joista viimeinen antaa sinulle lähtömerkin.”
Näitä merkinantoja ja ohjeita on ehdottoman tärkeää noudattaa oman ja muiden tienkäyttäjien turvallisuuden takaamiseksi. Erikoiskuljetuksen liikenteenohjaajat eivät ole tielläsi – he ovat huolehtimassa turvallisuudestasi.
Varoitusautojen määrästä voi päätellä erikoiskuljetuksen leveyden ja pituuden: mitä enemmän varoitusautoja, sitä leveämpi tai pidempi kuljetus on kyseessä. Varoitusautojen lisäksi saattueessa saattaa olla viranomaisauto, käytännössä poliisi.
Kuljetuksia yhdessä saattueessa voi olla yhdestä neljään kappaletta.
Saavuttaminen
Mikäli erikoiskuljetusta lähestyy takaapäin, kannattaa sen ohittamista harkita kahdesti: Jos ohittaja jää liikennetilanteen pakottamana esimerkiksi takana ajavan varoitusauton ja erikoiskuljetuksen väliin, vaikeuttaa hän varoitusauton kuljettajan työtä olennaisesti. Samalla myös peräänajon riski kasvaa: Erikoiskuljetus saattaa pysähtyä tai hidastaa todella yllättäen, jos sen edessä kulkevan varoitusauton kuljettaja huomaa ajoradan päällä tai sivussa jotain odottamatonta, esimerkiksi ilmalankoja, liikennemerkkejä, matalia siltoja tms.
Matala silta tai tunneli, jonka korkeuden riittävyys on hilkulla, saattaa pakottaa erikoiskuljetuksen etenemään lähes kävelyvauhtia, jotta vältytään huojahtelulta tai keinumiselta, joka saattaisi johtaa kosketukseen. Tämäkin voi yllättää takaa lähestyvät tieosuudella, jossa tyypillisesti ajetaan selvästi kovempaa.
Äkilliseen pysähtymiseen tai poikkeuksellisen alhaiseen ajonopeuteen on syytä varautua myös varoitusauton takana ajettaessa. Parhaiten tämä onnistuu pitämällä kunnollista, vähintään neljän sekunnin, turvaväliä ja havainnoimalla riittävän pitkälle eteenpäin.
Varoitusauto joutuu varmistellessaan kuljetuksen turvallisuutta liikkumaan sivusuunnassa huomattavasti totuttua enemmän. Siksi on olennaista jättää riittävä turvaetäisyys varoitusautoon myös sivusuunnassa.
On hyvä pitää mielessä, että leveämmät erikoiskuljetukset pyrkivät 10–15 minuutin välein etsimään sopivan paikan, jossa pystyvät päästämään takaa tulevan liikenteen turvallisesti ohi. Sen ajan jaksaa kyllä ajella perässäkin.
Uusimmat
-
07:26
EK5: Draamaa mestaruustaistelussa! Neuville katastrofin partaalla, Toyotakin ahtaalla – MTV seuraa
-
07:21
Rallin MM-taisto uusiksi? Thierry Neuville pelkäsi pahinta
-
07:17
Lauri Markkanen nakutti kentän parhaat pisteet – Jazz hävisi
-
07:10
Ilokaasun päihdekäytön torjumiseen kaavaillaan uusia rajoituksia: "Jotain pitää tehdä"
-
06:54
Valtteri Bottakselle pamahti rangaistus
-
06:54
Parempi kuin Ronnie O'Sullivan – tällaista snookerpelaajaa ei ole nähty
-
06:53
Nelostie poikki Heinolassa, sähköttä lähes 12 000 taloutta – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
06:44
Kiistanalaisilla maksumuistutuksilla tienaavalle kirjakaupalle takaisku oikeudessa
-
06:40
Nato: Venäjän ohjusisku Ukrainaan ei vaikuta sodan kulkuun
-
06:32
Black Friday -petkuttajat ovat jo liikkeellä – näin tunnistat huijaussivustot
-
06:25
Mikko Rantanen iski jälleen – kiekko pomppi onnekkaasti
-
06:22
Kausiennuste yltää jopa kolmen kuukauden päähän – kuinka luotettavasti sää voidaan tietää?
-
06:13
Konkursseissa syntyi 2000-luvun ennätys, mutta siinä on myös jotain hyvää: "Kuin sade Suomen kesässä"
-
06:02
Näin karuilla välineillä suomalaisten hampaita ennen hoidettiin – yksi toimenpide yhä ennallaan
-
05:55
HIFK:n uusi hankinta suorana: turhautui Tapparan ratkaisuun – eteen tuli valtava muutos
-
05:50
Trump valitsi uudeksi oikeusministerikseen Pam Bondin
-
05:40
Ainakin 60 lasta kaapattuna Suomesta – kaikki tapaukset eivät ehkä paljastu
-
05:38
Kaatunut rekka tukkii Nelostien Heinolassa molempiin suuntiin
-
00:14
Pentagon paljasti uutta tietoa Venäjän ohjuksesta – Putin: "Ei keinoja torjua"
-
23:24
DR: Merikaapelien hajottamisesta epäillyn laivan ankkuri näyttää vaurioituneen
-
Lataa lisää