Päätöstä pidetään virstanpylväänä, joka voi merkittävästi vaikuttaa teknologiajättien toimintaan tulevaisuudessa.
Yhdysvaltain liittovaltion tuomari linjasi maanantaisessa päätöksessään, että teknologiayhtiö Googlella on hakukonepalvelujen suhteen monopoliasema. Päätöksen mukaan yhtiö on myös väärinkäyttänyt asemaansa pyrkimällä ylläpitämään monopoliaan.
Kilpailuoikeudenkäynnissä tehtyä päätöstä pidetään virstanpylväänä, joka voi merkittävästi vaikuttaa teknologiajättien toimintaan tulevaisuudessa.
Liittovaltion piirioikeuden tuomari Amit Mehta katsoi, että Googlella on monopoli hakukonepalveluihin ja niiden sisällä näytettäviin mainoksiin. Tämä johtuu muun muassa yhtiön laitevalmistajien kanssa tekemistä jakelusopimuksista, jotka asettavat Googlen hakukoneen ensisijaiseksi hakupalveluksi ihmisten käyttämiin laitteisiin.
Päätöksessä todettiin New York Timesin mukaan, että Googlen monopoliasema mahdollisti sen, että yhtiö kykeni nostamaan mainosten hintoja hakupalveluissaan. Tämä taas antoi yhtiölle lisää tuloja, joilla pitää kiinni saavutetusta valta-asemasta.
– Rajoittamattomat hinnankorotukset ovat vauhdittaneet Googlen dramaattista liikevaihdon kasvua sekä mahdollistaneet yhtiön korkean ja huomattavan vakaan liikevoiton ylläpitämisen, Mehta sanoi päätöksessä.
Google aikoo valittaa päätöksestä
Toisena osapuolena jutussa oli Yhdysvaltain oikeusministeriö ja kymmenkunta osavaltiota.
– Tämä voitto Googlea vastaan on historiallinen voitto amerikkalaisille, Yhdysvaltain oikeusministeri Merrick Garland hehkutti.
– Yksikään yritys, huolimatta siitä, kuinka suuri tai vaikutusvaltainen, ei ole lain yläpuolella, hän jatkoi.
Googlen kansainvälisten asioiden johtaja Kent Walker sanoi, että yritys aikoo valittaa päätöksestä. Hän huomautti, että Mehtan päätöksessä todetaan Googlen olevan alan laadukkain hakupalvelu, erityisesti mobiililaitteilla.
– Ottaen huomioon tämän sekä sen, että ihmiset hakevat tietoa yhä enemmän ja useammilla tavoilla, aiomme valittaa, Walker sanoi.
– Tämän prosessin jatkuessa, keskitymme edelleen valmistamaan tuotteita, jotka ovat ihmisten mielestä hyödyllisiä ja helppokäyttöisiä.