Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan kosmeettisten hoitojen, kuten Botox-pistosten, uskotaan monesti auttavan sosiaalisissa tilanteissa pärjäämisessä sekä helpottavan kilpailuasemaa työelämässä.
Toimittajamme testasi Botoxia. Katso tulokset videolta!
Yhdysvaltalaisen Northwestern-yliopiston tutkijoiden kyselytutkimuksessa selvisi, että yli puolet kosmeettisissa toimenpiteissä käyneistä ihmisistä haluaa esimerkiksi nuorentavan pistoksen lisätäkseen itsevarmuuttaan sosiaalisissa tilanteissa.
Tutkimuksessa kysyttiin 511 yhdysvaltalaiselta syitä kosmeettisten hoitojen läpikäymiseen. Tyypillinen vastaaja oli yli 45-vuotias valkoinen nainen.
Vastaajilta kysyttiin, mikä heidät ajaa kosmeettisiin toimenpiteisiin, kuten pistoshoitoihin.
Ulkonäkö keskeistä sosiaalisissa tilanteissa
Ei liene yllättävää, että moni kävi kosmeettisissa hoidoissa näyttääkseen paremmalta.
Hoitojen psykososiaalinen puoli nousi kuitenkin osaltaan kyselyssä vahvasti esiin. Jopa 67,2 prosenttia vastaajista kertoi käyvänsä kosmeettisissa toimenpiteissä tunteakseen itsensä onnellisemmaksi ja itsevarmemmaksi.
Yli puolet vastaajista, 54,8 prosenttia, perusteli kosmeettisia hoitoja ammattimaisella ulkonäöllä. Yli neljännes – 26,8 prosenttia – uskoi, että kosmeettiset hoidot auttaisivat heitä työelämän kilpailuissa.
Hoidoista terveyttä ja hemmottelua
Ei kosmeettisia hoitoja kuitenkaan perusteltu vain muiden kanssaeläjien ajatuksilla.
Yleistä oli, että kosmeettisia hoitojen ottamisessa vedottiin omaan terveydentilaan. Moni kertoi käyvänsä pistoshoidoissa esimerkiksi ennaltaehkäistäkseen ikääntymisen merkkejä. Näin oli erityisesti alle 45-vuotiaiden kohdalla.
Miltei saman verran – 61,3 prosenttia vastaajista – kosmeettisia hoitoja perusteltiin itsensä hemmottelemisella.
Tutkimus julkaistiin JAMA Dermatology -tiedelehdessä.
Lähde: JAMA Dermatology, Daily Mail