Koronavirusepidemia on pidentänyt etuushakemuksien käsittelyajan reilusti yli lakisääteisen 30 päivän monissa työttömyyskassoissa. Syy on suomalaisten työntekijöiden ennennäkemätön lomautustahti.
Suurimmista kassoista Yleinen työttömyyskassa YTK käsittelee juuri nyt 4. toukokuuta saapuneita ensihakemuksia, eli sellaisia, joissa hakija oli juuri jäänyt lomautetuksi tai työttömäksi.
Palvelualojen ammattiliitto PAMin työttömyyskassalla käsittelyssä ovat 3. toukokuuta saapuneet ja Korkeasti koulutettujen Koko-kassalla 13. toukokuuta saapuneet hakemukset.
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n kassan tilanne on ainoana suurista alle 30 päivän rajan. Nyt käsiteltävät ensihakemukset ovat saapuneet 31. toukokuuta.
Hakemuspiikki johtuu nimenomaan lomautuksista, sillä muiden työttömäksi jääneiden määrässä ei työ- ja elinkeinoministeriön tilaston mukaan ole suurta eroa tyypilliseen vuosittaiseen vaihteluun.
Pahin ohi lähiviikkoina
Suomen suurimmassa kassassa YTK:ssa ensihakemusten määrä ylitti jo huhtikuussa viime vuoden kokonaismäärän, noin 45 000. Huhtikuun hakemusmäärä oli kymmenkertainen normaaliin verrattuna. YTK reagoi kaksinkertaistamalla hakemusten käsittelijöiden määrän jo keväällä.
– Rekrytoimme sata ihmistä, ja saimme heidät nopeasti töihin, mutta varsinainen hyöty on saatu irti toukokuussa, sanoo YTK:n asiakkuus- ja viestintäjohtaja Ilona Kangas.
Kovimmin ja nopeimmin epidemian vaikutukset iskivät palvelualoille, kun osaa yhteiskunnasta ryhdyttiin laittamaan säppiin. PAMin jäsenistä oli toukokuussa enimmillään päivärahan saajina joka viides.
– Meille oli toukokuun loppuun mennessä tullut 30 000 alkavan työttömyyden tai lomautuksen hakemusta. Viime vuonna niitä tuli yhteensä 18 500, vertailee liiton työttömyyskassan johtaja Ilkka Nissilä.
Sekä Nissilä että YTK:n Kangas arvelevat, että pahin käsittelyruuhka on päällä juuri nyt ja tilanne alkaa pian helpottaa. JHL:n kassan hakemusmäärä ei ole kasvanut yhtä räjähdysmäisesti kuin PAMissa, mutta kiirettä on silti pitänyt.
– Hakemukset ja maksatus ovat kolminkertaistuneet, arvioi kassanjohtaja Pasi Koskinen. Erona moneen muuhun liittoon JHL:n jäsenistä osa lomautetaan aina alkukesästä, koska liittoon kuuluvat esimerkiksi koulunkäynnin ohjaajat.
Finanssivalvonta ei ole joutunut puuttumaan
Työttömyyskassojen toimintaa valvovassa Finanssivalvonnassa (Fiva) ymmärretään vaikea tilanne.
– Tämä on osunut tosi moneen. Tietysti palveluala ja matkailu ensimmäisinä, mutta mukana on myös sellaisia kassoja, joita ei olisi osannut aavistaa, sanoo vakuutustoiminnan menettelytapojen toimistopäällikkö Marko Aarnio Fivasta.
Suurin ongelma tällä hetkellä on käsittelyaikojen piteneminen. Tämänkin suhteen Fivassa riittää ymmärrystä.
– Kun hakemustulva on tullut niin nopeasti, käsittelykapasiteetti loppuu kesken. Eihän mikään talo selviä siitä, että työmäärä moninkertaistuu kuukaudessa.
Työttömyyskassojen maksuvalmiudessa ei Aarnion mukaan ole akuutteja ongelmia. Hän myös muistuttaa, että vaikka kassa voi periaatteessa mennä konkurssiin, ne voivat jo nykyisen lainsäädännön puitteissa saada lisärahaa tukikassasta tai viime kädessä valtiolta.
– Kassat olivat tähän kriisiin lähdettäessä joko hyvässä tai erinomaisessa kunnossa. Kaikki olivat selvästi vakavaraisuusrajan yläpuolella.