Unohda perhefarmari tai luksusmaasturi – pick-up on enemmän, halvemmalla!

3:23img
Julkaistu 27.09.2016 05:45
Toimittajan kuva

Mikko Niimes

@niimes

Perhefarmari maksaa helposti yli 40 000 euroa, luksusmaasturi tuplasti enemmän. Niiden ominaisuudet saat yhdessä automallissa: lava-autossa – ja halvalla!

Sitä tulee uneksineeksi luksusmaasturista, mutta ostaneeksi perhefarmariauton. Miksi ihmeessä, sillä perhefarmarin hinnalla voi saada molemmat!

Farmariautolla ajava haluaisi istua korkeammalla nähdäkseen paremmin liikenteessä. Toinen haluaisi turvaa ja statusta suuresta autosta. Kolmas tykkää käydä metsällä ja roudata mukana haaskoja ja varusteita. Mutta, kun perhefarmariin ei mahdu tai luksusmaasturi ei saa sotkeentua – ja se on järjettömän kalliskin. Hätä ei ole tämännäköinen, sillä lava-auto pelastaa!

Hyvää

Tunnelma ratissa
Korkea istumapaikka
HIljaisuus
Kookkaat ja monikäyttöiset tilat
Varusteet
Henkilöautomaisuus
Isofix-kiinnitys turvaistuimelle
Hinta vs. luksusmaasturi

Huonoa

Suuri koko ahtaissa paikoissa
Painon tuoma lisäkulutus vs. henkilöauto
Renkaiden suuri koko = lisähintaa uusiessa

Fiilis on kuin maailmanomistajalla, kun saa ajaa pick-upilla. Sisätilat ovat täysin henkilöautotasoa ja yleinen ajofiilis paljon parempi. Hintaan sisältyen saa esimerkiksi nelivedon ja ylhäällä istuessa näkymä on selkeä.

Pick-up–auto on myös todella vakaa ajettava, ja ohjaamoon pääsee paljon vähemmän melua, kuin keskimääräiseen perheautoon. Näkymät ovat henkilöautoa paljon avarammat ja autossa istutaan korkealla. Törmäyksen sattuessakin ollaan siis osumakohdan yläpuolella, mikä voi olla merkittävä tekijä onnettomuudessa.

Viisipaikkaisissa malleissa myös pienten turvallisuus on kohdallaan: turvaistuinta on ajateltu Isofix-kiinnikkein ja tilat ovat matkustamossa muutenkin väljät ja viihtyisät. Pikkuisetkin näkevät kauemmas, kun ollaan korkealla.

Pick-upin kuljetuskyky on omaa luokkaansa verrattuna henkilöautoihin ja luksusmaastureihin. Lavalla on paljon tilaa ja se ei ole yhtä herkkä lialle ja kulutukselle, kuin henkilöauton tai luksusmaasturin kontit.

Oheisella videolla näkyvistä lava-autoyksilöistä puutuu lavan päälle asetettava kuomu, joka tuo käytännöllisyyttä kuljetukseen avolavaistakin autoa enemmän: katto tekee lavasta takakontin, joka on sekä henkilöautoa että luksusmaasturia moninkertaisesti suurempi ja käytännöllisempi.

Katteen valinnassa kannattaa olla tarkkana. Osa niistä päästää märällä tiellä nousevaa vesisuihkua sisäpuolelle – mutta tämänkin asian kanssa voi elää, sillä kosteusherkkää tavaraa voi kuljettaa vaikka matkustamossa, jonne ei vesi pääse.

Iäkkäälle tai selkävaivaiselle henkilöllle pick-up tarjoaa helpotusta autoon nousuun ja sieltä poistumiseen: istumakorkeus on kätevällä tasolla ja penkkiin voi istahtaa suoraan kävelystä. Samoin ohjaamosta saa poistuttua suoraan pystyasentoon käymättä kyykykyssä – kuten yhä madaltuvista henkilöautomalleista lähtiessään.

Harvoja negatiivisia asioita lava-autolla ajaessa on sen koko. Esimerkiksi parkkihalleissa liikkuminen näinkin isolla autolla tuottaa haasteita. Tämän haasteen voi taklata erinomaisella lisävarusteella, joka on saatavana lähes kaikkiin vähänkään kookkaampiin automalleihin nykyisin: 360-kamera.

Toinen ikävämpi seikka on dieselin kulutus. Se nousee pari-kolme litraa sataa kilometriä kohden verrattaessa diesel-henkilöautoon.

Pick-upeja saa kohtuuhintaan, kun vertailee käytettyjen hintoja muutamalla suomalaisella autonmyyntisivustolla. Nettiautossa esimerkiksi koeajetut mallit VW Amarok ja Nissan Navara irtoavat kohtuullisilla tai jopa pienillä kilometreillä ajettuina, neli-viisipaikkaisina versioina alle 30 000 eurosta 40 000 euroon.

Totta kai pick-upista saa pulittaa halutessaan paljon enemmän halutessaan, mutta esimerkistämme huomaa, että hinta on täysin samalla tasolla vähän ajettujen uudehkojen perheautojen kanssa.

Yhteenvetona koeajojen jälkeen voi todeta, että perheauton vaihtamisen pick-upiin ei pitäisi olla vain haihattelua – vaan realistinen vaihtoehto.

Lava-auto on todella käytännöllinen, eikä sen käytön kanssa tarvitse olla yhtä herkkänä, kuin henkilöauton suhteen: sillä saa liikenteessä tilaa ja sen pinnassa pieni kolhukaan ei näytä niin ärsyttävältä, kuin puunatun henkilöauton pellissä.

Koeajetut autot: Nissan Navara Double Cab 2,3 dCi 190 hv 4x4 automaatti, Tekna – varusteineen 53 333 euroa ja Volkswagen Amarok Double Cab 2.0 TDI DSG-automaatti 180 hv Highline 4Motion – varusteineen 59 002,77 euroa.

Tuoreimmat aiheesta

Nissan