Uusien asunto-osakeyhtiöiden on maaliskuussa voimaan astuvan lain mukaan rakennettava autopaikoille sähköautojen latausvalmius. Laki ei kuitenkaan vaadi valmiita latauspisteitä, vaan ainoastaan kuoret kaapeleille. Taloyhtiöt päättävät jatkorakentamisesta. Vanhojen autopaikkojen sähköistämiseen on tarjolla valtion apua.
Valtiovallan asettaman tavoitteen mukaan Suomessa pitäisi 10 vuoden kuluttua olla ainakin 700 000 autoa tankkaamassa sähkötöpselin päässä.
Tavoite on kova. Sähköautojen myynnin, olivat ne sitten täyssähköisiä tai hybridejä, pitäisi lähivuosina kolminkertaistua joka vuosi.
Missä määrin lakiuudistus lopulta jouduttaa asiaa, kun valmiita latauspisteitä ei vaadita ja vastuu jää asuntojen omistajille?
– Uuden lain mukaan autopaikoille pitää rakentaa reititys, siis valmius kaapelointiin ja pistokkeisiin. Edes kaapeleita ei tarvitse vetää, kuvailee Kiinteistöliiton johtava energia-asiantuntija Petri Pylsy.
Taloyhtiöissä voi syntyä kovaakin vääntöä, jos osalla uusista asukkaista on ladattavia autoja, mutta autopaikalta ei löydy edes piuhan päitä.
– Olisi toivottavaa, että rakennuttajat miettisivät tätä asiaa vähän pidemmälle eikä vain se verran, mitä lain kirjain alimmillaan vaatii, kommentoi Petri Pylsy.
Lue myös: Automyyjä paljastaa, mistä lähes kaikki hybridiautojen ostajat ovat kiinnostuneita: "Karkea nyrkkisääntö on..."
Muutakin voisi myydä kuin tyhjiä kuoria
Valmiit latauspisteet voivat olla tulevaisuudessa myös yksi myyntivaltti asuntokaupalle.
– Rakennuttajien olisi nyt syytä pohtia, mitkä ovat ostajien ja asukkaiden tarpeet. Sähköladattavien autojen määrä kasvaa joka tapauksessa, sanoo Kiinteistöliiton asiantuntija.
Vanhat taloyhtiöt voivat modernisoida autopaikkojaan ympäristöministeriön alaisen valtion asuntorahoituksen ARA:n tuella. Viime vuonna ARA jakoi yhteensä 6,8 miljoonaa euroa. Valtio korotti alunperin viiden ja puolen miljoonan euron avustuspottia lisäbudjetilla, mutta rahat loppuivat silti syksyllä kesken.
Lue myös: Tällaisen siivun pakkanen puraisee ladattavan hybridin sähköisestä toimintamatkasta
Tuella päästään vasta alkuun
Tälle vuodelle on varattu 5,3 miljoonaa euroa, jolla saadaan noin 9200 latauspistettä. ARA:sta arvioidaan, että avustus on jaettu jo kesään mennessä ja lisämäärärahaa tarvitaan tänäkin vuonna.
– Kysyntää on riittänyt, kuvailee sähkölatauspaikkoja asentavan Helen Oy:n tuoteryhmäpäällikkö Jere Jokinen.
– Tilausmäärät kasvoivat viime vuonna merkittävästi. Sähkö- ja hybridiautoja on yhä enemmän tarjolla, eri malleja ja eri hintaluokkia. Ja ARA:n tuki on ollut erittäin merkittävä kannustin.
Korjaus 19.1. klo 16. Täsmennetty viime vuoden avustussumma (lisäbudjetti) sekä latauspisteiden määrä, joka avustuksella on rakennettavissa.
Täsmennetty teksti:
"Viime vuonna ARA jakoi yhteensä 6,8 miljoonaa euroa. Valtio korotti alunperin viiden ja puolen miljoonan euron avustuspottia lisäbudjetilla, mutta rahat loppuivat silti syksyllä kesken. Tälle vuodelle on varattu 5,3 miljoonaa euroa, jolla saadaan noin 9200 latauspistettä. ARA:sta arvioidaan, että avustus on jaettu jo kesään mennessä ja lisämäärärahaa tarvitaan tänäkin vuonna."
Lue myös: Tiedätkö, kuinka moni sähköautoilija vaihtaisi takaisin polttomoottoriautoon?