"Itsekin vanhempana mietin, että miksi me curlaamme?"
Koulusta oli päätetty lähteä käymään koulun ulkoisessa kohteessa koulupäivän alkajaisiksi. Opettajat ehdottivat vanhemmille, että nuoret tulisivat itse yleisillä kulkuvälineillä kohteeseen, tarkoituksena omatoimisuuden lisääminen ja onnistumisen tunteet siitä, että itse ottaa vastuun ja toimii.
Opettajat eivät aavistaneet, että mikä oli lopputulos: vanhemmat närkästyivät opettajille, ja vanhemmat toivat koululaiset kohteeseen autoilla.
– Kotona ei jaksettu vaatia, auttaa ja ennakoida, jotta tällaisia askeleita yläkoululainen kasvaisi ottamaan, opettaja kertoo.
– Mutta helpompaa oli heittää aamulla lapsi autolla kohteeseen, kuin että lapsi olisi omatoimisesti päässyt paikalle. Kyllä opettajaa turhauttaa.
6:06
Katso myös: Rehtori kuvailee MTV Uutisille erikoista trendiä, joka vaikuttaa laajalti oppilaiden tulevaisuuteen. Videon haastateltava ei ole artikkelin opettaja.
Opettaja otti yhteyttä MTV Uutisiin nähtyään uutisissa esiintyneen vantaalaisen rehtorin turhautumisen liittyen lasten epäkunnioittavaan käytökseen aikuisia kohtaan ja kykenemättömyyteen tehdä asioita, jotka edistävät oppimista, mutta ovat epämiellyttäviä.
– Itsekin vanhempana mietin, että miksi me curlaamme? Miksi emme vaadi? Emmekö jaksa? Onko helpompaa laittaa roskat roskiin kuin vaatia lasta ne sinne laittamaan? On.
Lue myös: Rehtori: "Kouluun tulee yhä enemmän lapsia, jotka eivät ole tottuneet kunnioittamaan aikuisia eikä tekemään itselleen epämiellyttäviä asioita"
"Mitä me vanhemmat pelkäämme?"
Opettaja heittää avoimen kysymyksen ilmoille: miksi me aikuisina toimimme näin?
– Mitä me vanhemmat pelkäämme? Miksi emme uskalla vaatia? Pelkäämmekö, että lapset hylkäävät meidät? Vanhempien ei tule tyytyä olemaan lapsiensa kavereita, sillä me saamme ja meidän pitää olla kasvattavia isiä sekä äitejä.
– Yritämme koulussa auttaa vanhempia vaatimaan kodeissaan lapsilta asioita, sellaisia, joita luulisi olevan helppo toteuttaa, varsinkin kun aloite tulee vielä koululta.
Opettajan mukaan tällainen toimintamalli ei ohjaa lasta tavoittelemaan, vaan ohjaa lasta saamaan. Vanhempina emme auta lasta itse ottamaan selvää, vaan tyydymme kertomaan.
– Kuinka lapsi voi näin kasvaa omaksi itsekseen, kun samalla kaadamme rajoittuneet tietomme ja ennakkoluulomme elämän totuudeksi?
"Lasta ei kannusteta kiipeämään puuhun, vaan hänet nostetaan sinne"
Opettaja avaa nykytoimintaa kiipeilyn keinoin.
– Lasta ei kannusteta kiipeämään puuhun, vaan hänet nostetaan sinne”
Lopputulos on katastrofi.
– Huolehdimme vierihoidolla lapsemme invalideiksi.
Lähetä vinkki!
Sosiaali- ja terveyssektorin aiheisiin erikoistunut toimittaja Joonas Lepistö avaa yhteiskunnan ajankohtaisia teemoja. Asiantuntijoiden ja kansalaisten kokemusten kautta Lepistö kertoo, missä tilassa Suomen sosiaali- ja terveyspalvelut ovat.
Juttuvinkit joonas.lepisto@mtv.fi.
Hirsi myös opettajien silmässä
Opettajan mukaan oikeasti aikuisten olisi syytä pelätä sitä, että edellä kuvattu toiminta estää lapsia kasvamasta ja uskomasta itseensä.
– Teemme lapsia kohtaan jatkuvasti sellaisia päätöksiä ja toimia, jotka estävät heiltä virheiden tekemisen ja niistä oppimisen ja kasvun omaksi itsekseen. Se on suorastaan rikollista.
Opettaja muistuttaa, että hirsi löytyy myös opettajien omista silmistä.
– Myös opettajat syyllistyvät vaatimustason laskemiseen ja oppilaiden puolesta tekemiseen. Ongelma on siis laaja. on siis turha syyllistää vain koti-koulu-asetelmaa. Tämä on yhteinen haaste, joka voidaan ratkaista ainoastaan yhteistyöllä.