Yhdysvaltain ja EU:n vapaakauppaneuvotteluista odotetaan hyötyjä erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille. Tullimaksut eivät ole ongelma, vaan raskas ja aikaa vievä byrokratia.
Suomessa vieraillut Yhdysvaltain TTIP-neuvottelija Christina Sevilla vakuuttaa, että paljon huolta herättäneistä ympäristönormeista ei aiota lipsua.
Terveysteknologiayhtiö Planmeca on yksi niistä yrityksistä, jossa on odotettu, että EU:n ja Yhdysvaltain välinen vapaakauppasopimus helpottaisi vientiä Yhdysvaltoihin. Nyt vienti edellyttää paljon tuplatyötä.
– Jos jotain laitteita haluaa hyväksyttää siellä täytyy olla amerikkalainen väestöpopulaatio taustalla, kertoo Planmecan hallinto- ja kehitysjohtaja Veli Mäkelä.
Planmecalla on resursseja raskaan byrokratian pyörittämiseen ja paljon vientiä Yhdysvaltoihin, mutta pienillä ja keskisuurilla yrityksillä samoja mahdollisuuksia ei ole.
Suomessa vieraillut Yhdysvaltain TTIP-neuvottelukunnan jäsen vakuuttaa, että neuvotteluissa kiinnitetään erityisesti huomiota pk-yritysten viennin edistämiseen.
– Haluamme varmistaa, että yhä useampi pk-yritys voi kansainvälistyä, sanoo Yhdysvaltain TTIP-neuvottelija Christina Sevilla, US Trade Representative Officesta.
Käytännössä se voi tarkoittaa esimerkiksi nykyistä vikkelämpää tullausta.
– Haluamme automatisoida tullauksen paperityötä, jotta ne voidaan tehdä etukäteen, siten, että lastit puretaan muutamassa
tunnissa eikä se vie päiväkausia, kertoo TTIP-neuvottelija Christina Sevilla.
Tähän asti tuplatyötä
Yksi suurimmista esteistä pk-yrityksille on tuplatyö turvallisuusmerkinnöissä, sillä eurooppalainen CE-merkintä ei avaa pääsyä Yhdysvaltain markkinoille. Sevillan mukaan vertailukelpoisuus on tavoitteena, mutta tarkemmin hän ei aikataulua avaa.
Neuvotteluja pitkään seurannut Planmecan hallinto- ja kehitysjohtaja Veli Mäkelä ei juuri nyt nopeita tai isoja liikahduksia odota.
– Toiveena oli jossain vaiheessa, että CE-merkinnällä saataisiin FDA-hyväksyntä (Yhdysvaltain elintarvikevirasto) tai päinvastoin. Nyt viimeisen kuulemani jälkeen se on vähän utopiaa tällä hetkellä, arvioi Mäkelä.
Mutta pienempikin siivu helpottaisi.
– Meillä käy kymmeniä firmoja auditoimassa, tekemässä jälkitarkastuksia vuosittain. Jos niistä putoaa pois yksikin, niin puhutaan viikkojen työstä, arvioi Mäkelä.
Neuvottelut herättäneet pelkoja
Salassa käydyt neuvottelut ovat herättäneet paljon pelkoja esimerkiksi ympäristönsuojelun tai työntekijöiden oikeuksien heikentämisestä.
– Luulen, että on paljon väärinkäsityksiä ja harhaluuloja, jotka luovat pelkoja. Yhdysvaltain vapaakauppasopimuksissa työntekijöiden turva ja ympäristönsuojelu ovat yhdenvertaisia kaupallisten sitoumusten kanssa, vakuuttaa Sevilla.
Nyt myös Volkswagen-skandaali saattaa lisätä santaa rattaisiin, sillä kuten Kauppalehdessä (KL 16.10.2015) arvioidaan ”päästöhuijaus on helppo valjastaa TTIP:n vastisen kampanjan käyttöön”. Näin siitäkin huolimatta, että skandaali paljastui juuri Eurooppaa tiukemmissa testeissä Yhdysvalloissa.