Lähiviikkoina saamme taas lukea otsikoista liukkaiden kelien yllättäneen autoilijat. Ethän ole yksi heistä?
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Miksi musta jää on niin petollista? Millaisissa paikoissa ja miten siihen tulisi varautua?
Vastaus: Mustaksi jääksi kutsutaan asfaltin pintaan muodostuvaa ohutta, läpinäkyvää ja erittäin liukasta jääkerrosta. Se on vaikeasti havaittavaa ja siksi niin petollista. Monesti kuljettaja saattaakin ajatella tien pinnan olevan vain märkä.
Mustaan jäähän voi varautua vaihtamalla talvirenkaat ajoissa alle. Lisäksi kuljettajan on käännettävä ajo- ja ajattelutapansa talviajomoodiin sekä opeteltava tunnistamaan tyypillisiä riskipaikkoja.
Sillat ja vesistöjen läheisyys
Silloilla esiintyy mustaa jäätä muuta tieosuutta herkemmin. Niiden rakenteet ovat usein betonia, jonka lämpökapasiteetti ja lämmönjohtavuus on erilainen kuin asfaltilla.
Talvikaudella maaperä on huomattavasti lämpimämpää kuin ulkoilma. Maasta irrallaan oleva siltarakenne jäähtyy myös altapäin, koska sillan kannen alapuolellakin on kylmää ilmaa.
Jäätymistä edesauttaa entisestään, jos sillan alla kulkee vesistö, josta nousee vesihöyryä tien pintaan. Tämä on syytä pitää mielessä myös rantateillä ajettaessa.
Lue myös: Poliisi pysäytti kuskin tuulilasin halkeaman vuoksi, mutta autosta paljastuikin jotain muuta: "Kilvet irti, auto ajokieltoon"
Liittymät ja rampit
Siltojen tavoin teiden liittymäkohdissa olevat rampit ovat betonisia, maasta irti olevia rakenteita. Näin ollen nekin jäätyvät maanpinnassa olevaa tietä herkemmin.
Rampeilla on pääsääntöisesti myös pienemmät liikennemäärät kuin itse tiellä. Liikenteen lämmittävä vaikutus saa helposti aikaan sen, että varsinainen tieosuus on sula ja kuiva – vähemmän liikennöity ramppi sen sijaan petollisen liukas.
Soratieltä asfaltille
Kesäkelillä sorateillä on pääasiassa huomattavasti asfaltoituja teitä huonompi pito muun muassa niiden pinnalla pyörivän irtosoran vuoksi. Kun ilman lämpötila laskee lähelle nollaa tai pakkasen puolelle, saattaa tilanne muuttua päinvastaiseksi.
Moni kuljettaja onkin vuosien varrella yllättynyt ajaessaan syysaamuna soratieltä mustan jään verhoamalle asfaltille.
Notkot ja laaksot
Koska kylmä ilma on lämmintä raskaampaa, laskeutuu se notkopaikkoihin ja laaksoihin tehden tien pinnasta niillä kohdin petollisesti muuta ympäristöä liukkaamman.
Peltoaukealta metsän varjoon
Usein törmää myös tilanteeseen, jossa aurinko on kuivannut tai sulattanut tienpinnan peltoaukeiden kohdalta. Kun siirrytään aurinkoiselta peltoaukealta metsän varjoon, saattaa tilanne ollakin aivan toinen.