Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Millaisissa paikoissa kuljettaja voi yllättäen menettää ajoneuvon hallinnan kohdatessaan mustaa jäätä?
Vastaus: Mustaksi jääksi kutsutaan asfaltin pintaan muodostuvaa ohutta, läpinäkyvää ja erittäin liukasta jääkerrosta. Se on vaikeasti havaittavaa ja siksi niin petollista. Kuljettaja erehtyy herkästi luulemaan tien pinnan olevan vain märkä.
Mustaan jäähän voi varautua vaihtamalla talvirenkaat ajoissa alle. Lisäksi kuljettajan on käännettävä ajattelu- ja ajotapansa talviajomoodiin sekä opeteltava tunnistamaan riskipaikat. Tyypillisesti mustaa jäätä muodostuu kerta toisensa jälkeen samoihin tiettyihin tienkohtiin.
Lue myös: Älä anna syksyn ensiliukkaiden yllättää sinua housut kintuissa – yksi asia paljastaa jo kotipihassa, että tie voi olla liukas
Tyypillisiä riskipaikkoja
Siltojen kansilla esiintyy mustaa jäätä muuta tieosuutta herkemmin. Sillan rakenteet ovat usein betonia, jonka lämpökapasiteetti ja lämmönjohtavuus on erilainen kuin asfaltilla. Talvikaudella maaperä on huomattavasti lämpimämpää kuin ulkoilma. Maasta irrallaan oleva siltarakenne jäähtyy myös altapäin, koska sillan kannen alapuolellakin on kylmää ilmaa.
Jäätymistä edesauttaa entisestään, jos sillan alla kulkee vesistö, josta nousee vesihöyryä tien pintaan. Tämä on syytä pitää mielessä myös rantateillä ajettaessa.
Vastaavasti teiden liittymäkohdissa olevat rampit ovat siltojen tavoin betonisia, maasta irti olevia, rakenteita. Näin ollen ne jäätyvät maanpinnassa olevaa tietä herkemmin. Lisäksi rampeilla on yleensä pienemmät liikennemäärät kuin itse tiellä. Liikenteen lämmittävä vaikutus saa helposti aikaan sen, että varsinainen tieosuus on sula ja kuiva – vähemmän liikennöity ramppi sen sijaan petollisen liukas.
Kesäkelillä sorateillä on pääasiassa huomattavasti asfaltoituja teitä huonompi pito muun muassa niiden pinnalla pyörivän irtosoran vuoksi. Kun ilman lämpötila laskee lähelle nollaa tai pakkasen puolelle, saattaa tilanne muuttua radikaalisti. Moni kuljettaja onkin vuosien varrella ehtinyt kokemaan yllätyksen ajaessaan syysaamuna soratieltä mustan jään verhoamalle asfaltille.
Koska kylmä ilma on lämmintä raskaampaa, laskeutuu se notkopaikkoihin ja laaksoihin tehden tien pinnasta niillä kohdin petollisesti muuta ympäristöä liukkaamman. Usein törmää myös tilanteeseen, jossa aurinko on kuivannut tai sulattanut tien pinnan peltoaukeiden kohdalta. Kun siirrytään aurinkoiselta peltoaukealta metsän varjoon, saattaa tilanne ollakin aivan toinen.
Ei anneta mustan jään yllättää
Joka syksy eri mediat toitottavat, kuinka liukas keli on yllättänyt autoilijat. Mitäpä, jos tällä kertaa autoilijoina ennakoisimme ja yllättäisimmekin vuorostaan liukkaat kelit?