Huollon tarpeessa olevat jarrut voivat tehdä hyvistäkin renkaista hyödyttömät pidentäen jarrutusmatkaa yllättävässä tilanteessa. Ammattilaisen mukaan "varsin tyypillinen" ajotapa on myrkkyä jarruille.
Auton jarrutusmatkalla tarkoitetaan etäisyyttä, jonka auto kulkee jarrutuksen aloittamisesta pysähtymiseen. Termi sekoitetaan välillä pysähtymismatkaan, johon kuitenkin lasketaan mukaan myös matka, jonka auto kulkee ennen kuin kuski ehtii havaita vaaran ja painaa jarrua.
Rengas- ja autohuoltoketju Vianorin autohuollon päällikkö Pekka Alanko muistuttaa yhtiön verkkosivuilla auton jarrutusmatkan olevan suoraan verrannollinen auton vauhdin neliöön. Suomeksi sanottuna auton nopeuden kaksinkertaistuessa jarrutusmatka peräti nelinkertaistuu.
– Siksi oikean tilannenopeuden säilyttäminen ajettaessa on turvallisuuden kannalta tärkeää, Alanko huomauttaa.
Lue myös: Katsastus tulossa? Älä käy hakemassa hylsyä ainakaan näiden pikkujuttujen takia
Älä pilaa jarrujasi
Renkaiden merkitystä auton pysähtymismatkan pituuteen ei voi korostaa liikaa, sillä ne ovat ainoa kohta autosta, joka on kosketuksissa tiehen. Mitä kuluneemmat renkaat, sitä huonompi on niiden tarjoama pito.
Renkaista huolehtimisen lisäksi kuljettajien tulee kuitenkin pitää myös auton jarrut kunnossa. Huonot jarrut voivat tehdä hyvistäkin renkaista hyödyttömät äkkijarrutustilanteessa.
Jarrujen kuntoon voi Alangon mukaan vaikuttaa myös ratin takana.
– Varsin tyypillinen ajotapa on sellainen, että liikenteessä ei juurikaan jarrutella, vaan risteyksiin mennään moottorijarrutuksilla. Silloin erityisesti takajarrut alkavat helposti jumiutumaan.
– Reipas jarrujen käyttö säännöllisesti, muu liikenne luonnollisesti huomioiden, tekee jarruille hyvää, Alanko muistuttaa.
Sähköautoilijat tarkkana
Erityisesti sähköautoilijoiden on syytä kiinnittää huomiota autonsa jarruihin, sillä monissa sähköautoissa ajaminen tapahtuu pääosin kiihdytyspolkimella.
Varsinaiseen jarrupolkimeen ei välttämättä tarvitse koskea sitäkään vähää mitä polttomoottoriautossa, sillä energian talteenotto hidastaa auton vauhtia pelkästään kiihdytyspoljinta hölläämällä.
Vaikka jarrupalat ja -levyt eivät tästä syystä sähköautossa välttämättä kulukaan, voi jarrujen käyttämättömyys aiheuttaa kuitenkin muita ongelmia niiden toiminnalle.
Lue myös: Moottori testasi, miten kitkarengas toimii kesällä – jarrutustestissä koettiin järkytys
Lähde: Vianor