Matelu ei ole ainakaan talvikelissä paras keino pidentää sähköauton toimintamatkaa.
Kanadalainen Geotab on tutkinut ja analysoinut sähköautojen toimintamatkoja eri lämpötiloissa ja vaihtelevissa nopeuksissa. Se selvitti, mikä on mahdollisimman pienen energiankulutuksen kannalta paras ajonopeus missäkin lämpötilassa. Autona käytettiin sedanmallista sähköautoa, jossa on 65 kilowattitunnin akku.
Geotabin mukaan kesäkelillä 20 asteen lämpötilassa pisin toimintamatka saavutetaan ajamalla 30 kilometrin tuntinopeutta. Kaikki kuitenkin muuttuu, kun lämpötila putoaa nollaan, jolloin kannattaisikin ajaa noin kuuttakymppiä, jos autolla mielii ajaa lataamatta mahdollisimman pitkälle. Kun lämpötila on parikymppiä pakkasella, saavutetaan maksimirange silloin, kun nopeus pysyy 70 km/h:n tuntumassa.
Erikoiselta vaikuttavat erot johtuu Geotabin mukaan siitä, että auton matkustamon pitäminen miellyttävässä lämpötilassa syö talvella paljon energiaa. Silloin on optimaalisinta ajaa hieman kovempaa, jotta lämmityslaitetta tarvitsee käyttää lyhyemmän aikaa. Miellyttävä 20 asteen kesäkeli taas ei vaadi ilmastoinnilta paljoa, joten pisin toimintamatka saavutetaan pudottamalla nopeutta.
Lue myös: Sähköautoilijan "säästövinkki" on pahimmillaan tuhoon tuomittu ajatus
Geotab havaitsi myös sen, että jos ajo-olosuhteet ovat optimaaliset, voi sähköauton toimintamatka olla kesäkelillä jopa 15 prosenttia valmistajan ilmoittamaa pidempi. Sen sijaan kipakalla pakkasella range voi pudota jopa puoleen. Tutkijat kuitenkin huomauttavat, että autoissa, kuljettajissa ja olosuhteissa on aina eroja.
Tutkimusta varten kerättiin dataa 500 sedanmallisesta sähköautosta, yhteensä 350 000 ajomatkasta ja yli 180 000 ratin takana vietetystä tunnista.
Eri ajonopeuksien ja lämpötilojen vaikutusta sähköauton toimintamatkaan voi tutkia Geotabin artikkelista löytyvällä työkalulla.
Tutkimuksesta kertoi aiemmin Iltalehti.
Lue myös: Yksi sähköauto pitää toimintamatkalupauksensa muita paremmin
Lähde: Geotab