Saksalaiskonserni arvioi, ettei se välttämättä pääse EU:n tälle vuodelle asettamiin päästötavoitteisiin.
Volkswagen kertoo, ettei se pysty vielä varmuudella sanomaan, välttyykö se Euroopan unionin langettamilta valtaisilta päästösakoilta. Talousjohtaja Frank Witter kertoo yhtiön varautuneen päästökorvauksien maksamiseen ja pistäneen sivuun varmuuden vuoksi "parisataa miljoonaa euroa".
Volkswagen, kuten muutkin autovalmistajat, joutuvat maksamaan tuntuvia sanktioita, mikäli ne eivät saa pudotettua tänä vuonna myymiensä autojen keskimääräisiä hiilidioksidipäästöjä alle vaaditun rajan.
Jotta sakkoja ei tarvitse maksaa, saavat valmistajan myymien autojen laskennalliset hiilidioksidipäästöt olla keskimäärin enintään 95 grammaa kilometrillä. Tämä vastaa bensa-autossa noin 4,1 litran kulutusta ja dieselautossa 3,6 litran kulutusta sadalla kilometrillä.
LUE MYÖS: Nyt se on tapahtunut: Hybridejä ja sähköautoja myydään jo enemmän kuin dieseleitä
ID.3:sta povattiin pelastajaa
Volkswagen on vuoden 2015 päästöskandaalinsa jälkeen pudottanut oman mallistonsa päästöjä kovalla tahdilla.
Paljon toiveita on ladattu myös hiljattain markkinoille tulleeseen ID.3-sähköautoon, joka on tärkeä osa yhtiön strategiaa. Volkswagenin mukaan ID.3 on sille yhtä merkittävä uutuus kuin Kupla ja Golf aikoinaan.
ID.3:n lanseeraus ei kuitenkaan ole sujunut täysin alkuperäisten suunnitelmien mukaan, sillä ohjelmisto-ongelmien vuoksi sen markkinoilletuloa jouduttiin lykkäämään. Tämä taas on aiheuttanut sen, ettei autoja saada toimitettua tänä vuonna niin paljoa kuin valmistaja oli toivonut. Reilusta 40 000 tilatusta autosta on toimitettu noin 15 000.
Volkswagen on kuitenkin luottavaisena sekä ID.3:n että katumaasturimalli ID.4:n menestykseen sekä niiden rooliin yhtiön päästöjen vähentämisessä, vaikkei se päästökorvauksilta nyt välttyisikään.
Yhteistyön kautta voittoon?
Volkswagen pyrkii alentamaan päästöjään myös yhteistyön kautta. Brittiläis-kiinalaisen MG Motorin täyssähköautot myydään Euroopassa paperilla Volkswagenin alla, mikä auttaa saksalaisjättiä laskemaan päästökeskiarvojaan. Ei tosin kovin paljoa, sillä MG:n myyntiluvut ovat Euroopassa vaatimattomat. MG-diilin vaikutus on arvioiden mukaan vain noin 0,3 g/km.
Vastaavaa yhteistyötä tekevät myös Fiat Chrysler ja Tesla. FCA maksaa Teslalle arviolta satoja miljoonia euroja saadakseen yhtiön sähköautot omaan tuotevalikoimaansa Euroopassa.