Koomikko Iikka Kivellä tuli mitta täyteen liian runsaiden hotelliaamiaisten suhteen.
Yllä olevalla videolla ajankohtaista keskustelua ruokahävikistä.
– Hei kaikki Suomen hotellialan ihmiset! Mulla on teille pyyntö. Olisiko mitenkään mahdollista, että joka ikinen aamupala ei näyttäisi siltä, että germaaniheimon sotapäällikkö juhlii voittoa kuuden viikon piirityksen jälkeen? koomikko Iikka Kivi aloittaa kirjoituksensa Facebook-sivuillaan.
Jos päivitys ei näy, katso se täältä.
Iikka Kivi viittaa tekstissään hotellien usein tarpeettoman runsaisiin aamiaisbuffeteihin, joista syntyy potentiaalisesti valtava määrä hävikkiä. Kiven mukaan tämä on suuressa ristiriidassa vallitsevan ekokatastrofin kanssa. Hotellit kilpailevat keskenään siitä, kuka voi kasata esille eniten roskiinheitettävää ruokaa. Se on Kiven mukaan täysin järjetöntä ja painajaismaista.
– Sata erilaista syötävää, pekonin määrä mitataan laareina, hälinän hälvettyä pöydät täynnä puoleksi purtuja annoksia – kuin paikalle olisi pyyhältänyt heinäsirkkalauma, joka ei työstressinsä takia malta pysähtyä edes syömään kunnolla, Kivi toteaa päivityksessään.
– Tässä ei ole mitään järkeä. Lopettakaa. Haluan käydä aamuisin syömässä enkä tuijottamassa maailmanloppua lautasella, hän päättää tekstinsä.
Toimittajan kuva kertoo karun totuuden
Iikka Kivi kertoo MTV:lle saaneensa kimmokkeen päivitykseensä toimittaja Suvi Auvisen Twitter-päivityksestä. Auvinen jakoi Twitteriin karun kuvan asiakkaan pöydästä suomalaishotellin aamiaisbuffetista. Kuvasta ja tekstistä päätellen asiakkaat olivat poistuneet pöydästä jättäen jälkeensä valtavan määrän ruokahävikkiä. Lautasella on puuroa ja näyttäisi siltä, että siihen ei ole edes koskettu.
Jos päivitys ei näy, katso se täältä.
MTV:n ruokasivusto Makuja.fi uutisoi samantyyppisestä päivityksestä jo vuonna 2016. Silloin ihmisten törkeää käyttäytymistä hotellien aamiaisbuffeteissa ihmetteli kuvan kera Teknologia- ja palveluyhtiö Rauten toimitusjohtaja Tapani Kiiski.
Koomikko Iikka Kivi kertoo matkustavansa kotimaassa paljon työnsä puolesta ja samalla tulee nähtyä hotellien aamiaistarjontaa laajasti. Hän jättää nykyään aamiaisen mieluummin väliin, kun menee katsomaan painajaismaista näkyä.
– Koen ahdistavaksi sen mässäilyn. Joka aamu on melkein kuin sadonkorjuujuhlat, Kivi sanoo.
Kivi tarkentaa, että hänen alkuperäinen Facebook-kirjoituksensa syyllisti ehkä liikaakin hotellialan ihmisiä. Monet toivat päivityksen kommenttikentässä esiin, että vastuu on myös asiakkaalla. Eräs ravintola-alan työntekijä kirjoitti, että keittiön puolelta ei tule puoliakaan niin paljon jätettä kuin asiakkaiden lautasilta.
– Mielestäni vastuu on kyllä suurimmaksi osaksi aikuisten ihmisten, jotka eivät ilmeisesti tiedä paljon jaksavat syödä. Onko sitä croissanttia pakko voidella ja täyttää, jos siitä syö vaan yhden haukkauksen? Tai ottaa kahvia, jos juo vaan suullisen? Kyllä pitäisi aikuisten ihmisten tietää omat rajansa, niin ruokailuun kulutetussa ajassa kuin oman vatsalaukun vetävyydessä. Ei ole ravintoloiden vika jos asiakas ei osaa annostella itselleen ruokaa järjellistä annosta.
"Hävikkiä pahentaa valintahalvaus"
Kivi koki ihmisten kirjoittamat kommentit ja niiden aiheuttaman keskustelun erittäin positiivisena.
– Sain hyvää kritiikkiä ja minulle huomautettiin, mitä kaikkea hotellialalla on jo tehty hävikin vähentämiseksi. Moni ketju pyrkii aktiivisesti vähentämään hävikkiä ja on mukana esimerkiksi ResQ-palvelussa. Siinä mielessä kirjoitukseni oli ehkä hieman yksisilmäinen.
Kivi näkee, että vastuu jakautuu yhtä lailla hotelleille kuin niissä asioiville ihmisille.
– Kuten kommenteissa kirjoitinkin, niin hävikkiä pahentaa varmasti sellainen psykologinen ilmiö kuin valintahalvaus. Jos ihmiselle annetaan liikaa vaihtoehtoja, hän ei kykene valitsemaan niistä mieleistään.
Kivi kertoo viettäneensä keväällä yhden yön kotimaisessa ei-ketjuunkuuluvassa hotellissa. Siellä hän yllättyi positiivisesti, kun tarjolla oli ehkä vain 15 erilaista sorttia ruokaa. Aamiainen oli aivan riittävä ja tarpeeksi runsas.
Monet hotellialalla työskentelevät ihmiset kuitenkin muistuttavat Kiven Facebook-sivuilla, että aamiaisen karsiminen johtaa valitettavasti negatiiviseen asiakaspalautteeseen. Samoin käy, jos lihapainoitteisen tarjonnan vaihtaa kasvispainoitteiseksi.