Espanjalainen kuohuviini cava haluaa vallata markkinat ranskalaiselta samppanjalta. Katalonian alueella valmistettava cava on kasvattanut reilusti myyntiään viime vuosina. Cava ylitti viime vuonna jo kuudennen kerran ranskalaisen samppanjan vientimäärissä.
Cavaa kaupiteltiin aiemmin samppanjana, kunnes EU-säännökset kielsivät käyttämästä nimitystä muista kuin Ranskan Champagnessa valmistetuista kuohuviineistä.
Tämä ei kuitenkaan ole hidastanut espanjalaistuottajia, joille kasvaneet markkinat ovat tuoneet itsevarmuutta. Valmistajat haluavat seuraavaksi kasvattaa erityisesti korkeatasoisen cavan myyntiä ja muuttaa samalla juoman imagoa.
–Valloitimme maailman tavallisella cavalla. Nyt aiomme valloittaa maailman uudelleen cavan erittäin laadukkaalla versiolla, sanoo pieni- ja keskikokoisten cavatuottajien liiton johtaja Pere Guilera.
Cavan myynti kasvaa jatkuvasti
-Cavaa tuotetaan Kataloniassa Alt Penedesin alueella.
-Juomasta puhuttiin aluksi espanjalaisena samppanjana. Siitä alettiin käyttää nimitystä cava (suomeksi luola tai kellari) sen jälkeen, kun EU-säännökset kielsivät samppanjanimityksen.
-Vuonna 1980 cavaa myytiin ulkomaille vain noin 10 miljoonaa pulloa. Viime vuonna viiniä vietiin ulkomaille jo yli 150 miljoonaa pulloa.
-Kuohuviinien myynti kasvoi Suomessa 3,3 prosenttia viime vuonna. Espanjalaisten kuohuviinien osuus kokonaismyynnistä oli suurin, lähes 38 prosenttia. Toiseksi eniten myytiin ranskalaisia kuohuviinejä.
Tähtäimessä laatutuotteen maine
Liiton kunnianhimoinen tavoite on kasvattaa laadukkaan cavan myyntiä peräti 40 prosentilla vuosikymmenen loppuun mennessä.
Myyntiosuudet ovat vielä pieniä. Cavaa vietiin viime vuonna ulkomaille yhteensä 154,7 miljoonaa pulloa, joista vain noin kahdeksan miljoonaa oli juoman tasokkaampaa versiota.
Laadukkaassa cavassa rypäleet valitaan huolellisesti. Guilera kertoo, että rypäleiden pitää olla enintään 12 vuotta vanhoja, jotta juomaan saadaan hedelmäinen ja pehmeä maku.
Korkeatasoisella cavalla on kuitenkin edessään pitkä tie markkinoiden valtaamiseksi. Kasvun tiellä ovat ennen kaikkea imago-ongelmat.
– Kansainvälisesti cavaa pidetään yhä halpana tuotteena, sanoo espanjalainen viinintuntija Salvi Moliner.
Aasian markkinoilla nostetta
Mielikuvien muuttamiseksi cavan tuottajat ovat ryhtyneet kovaan markkinointiin. Kuohuviiniä mainostetaan ja tarjoillaan nykyisin poliitikkojen ja muiden valtaapitävien tilaisuuksissa. Valmistajat yrittävät hyötyä myös Katalonian pääkaupunkiin Barcelonaan virtaavista turisteista, joita yritetään houkutella vierailemaan viinitiloilla.
–Vieraamme ovat parhaita mainostajia. Kohtelemme heitä hyvin ja he kertovat cavastamme eteenpäin kotona. Se ei ole nopeaa, mutta se on pitkäkestoista markkinointia, sanoo Guilera.
Muun muassa kuohuviinien ykkösvalmistajana tunnettu Freixenet on onnistunut kasvattamaan korkeatasoisen cavan myyntiä hitaasti.
–Cavalla on yhä edessä pitkä tie imagon parantamiseksi. Olemme tehneet töitä sen eteen viime vuosina, ja se kantaa pikkuhiljaa hedelmää. Mutta se vaatii aikaa, investointeja ja huolellisia järjestelyjä, sanoo Freixnetin markkinointijohtaja Pedro Bonet.
Cavan myynti kasvoi viime vuonna EU:n ulkopuolella, kertoi uutistoimisto Catalan News Agency. Myös Freixenet on pyrkimässä seuraavaksi Aasian markkinoille, erityisesti Japaniin. Japanissa korkealaatuisen cavan myynti on jo jopa tavallista cavaa suurempaa.