Suomalaiset ovat yhä laatutietoisempia juomaostoksilla ja se näkyy myös kuplivien myynnissä.
Videolla: Tiedätkö, mitä eroa on 7,5 euron ja 15 euron viinillä oikeasti?
MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla on aiemmin kerrottu juomatrendeistä ja Alkon myyntihiteistä korona-aikana.
– Koronapandemian vaikutukset näkyvät ja tuntuvat. Kotikokkaaminen on lisääntynyt ja ruokaan ja juomaan panostetaan. Tuttu ja turvallinen ovat arvossaan. Vihreät valinnat, lähi- ja pientuotanto sekä kotimaiset raaka-aineet kiinnostavat. Uskomme, että nämä asiat pysyvät myös pandemian jälkeen, kertoi Alkon hankinta- ja valikoimajohtaja Anu Koskinen vuoden 2021 alussa.
Vaikka korona onkin kurittanut suomalaisia monin tavoin, ei se kuitenkaan ole lannistanut intoa kuohuvalasien kilistelyyn. Hieman yllättäen, samppanjan myynti on Suomessa vain kasvanut korona-aikana, kun muualla maailmassa kysyntä on laskenut.
Onko samppanjan myynti Suomessa nyt poikkeuksellisen kovaa?
– Kyllä voi näin sanoa. Yksittäisistä tuotemerkeistä ei voida tietenkään kommentoida. Samppanjan myynti on tänä vuonna kasvanut tammi-elokuun akselilla 25,9 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Se on aika merkittävä nousu, kertoo MTV:lle Alkon tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkuna.
Suomalaiset hemmottelevat itseään samppanjalla
Vilkunan mukaan muutkin kuohuviinit ovat myynneissä 10,9 prosenttia plussalla tänä vuonna, kun taas puna- ja valkoviinien myynti on laskenut. Samppanjan suosion kasvu jatkuu Vilkunan mukaan jo toista vuotta peräkkäin.
– Viime vuosi oli itsessään jo poikkeuksellinen, mutta viime vuonnakin samppanjan myynti kasvoi.
Syy suosion kasvuun piilee ainakin osaksi koronarajoituksissa. Kun ihmiset eivät päässeet matkustamaan ja ostamaan juomia esimerkiksi tax freesta tai ravintoloista, siirtyi asiointi vähittäismyyntiin. Vilkunan mukaan suomalaisilla oli korona-aikana tarve itsensä hemmotteluun ja samppanja on tietysti tähän juhlava keino.
– Kyllä samppanjan suosion kasvu Suomessa aluksi yllätti, kun samalla luki maailmalta uutisia, miten samppanjan vienti on romahtanut. Toki muualla maailmassa olivat ravintolat kokonaan kiinni pitkään, mikä selittää myynnin tippumista.
James Bondin samppanjaa kahmitaan kaksin käsin
Yksi erityisen hyvin Suomessa myynneistä samppanjabrändeistä on James Bond -elokuvistakin tuttu Bollinger.
– Sen myynti on kasvanut korona-aikana huikeasti. Premium-viinit ovat muutenkin selkeästi nyt kasvattaneet myyntiä Alkossa ja kuluttajat panostaneet hinnan sijasta laatuun, kertoo Bollingerin tuotepäällikkö Hannele Winstén juomaa maahantuovalta Anoralta.
Winstenin mukaan korona-aikana tapahtunut voimakas ja nopea myynnin kasvu sekä Suomessa että globaalisti on johtanut Bollingerin kohdalla siihen, että varastot ovat Ranskassa hupenemassa. Näin ollen samppanjaa on jouduttu ”säännöstelemään” eri markkinoille ja maihin. Tavoitteena kuitenkin on, että Bollinger-samppanjaa riittää vielä loppuvuodeksikin suomalaiskuluttajille.
Yleistä samppanjapulaa ei tarvitse pelätä
Näkyykö samppanjapula sitten yleisesti Alkoissa? Taina Vilkunan mukaan ei tarvitse huolehtia siitä, että samppanja pääsisi loppumaan.
– Toki yksittäisiä loppumia on ollut enemmän kuin ennen. Lähinnä ne ovat koskeneet kauempaa tulevia viinejä esimerkiksi maailmanlaajuisen konttipulan takia. Tämä on samalla etulyöntiasema tavarantoimittajalle Euroopasta, Vilkuna sanoo.
Laajamittaista samppanjapulaa ei siis tarvitse pelätä.
– Vaikka yksittäiset tuotteet olisivatkin loppu, meillä on tällä hetkellä valikoimissa 439 eri samppanjaa. Veikkaan, että niistä löytyy joka makuun, Vilkuna nauraa.