Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Alko paljastaa, miten kauppa kävi lokakuussa: Vain yksi viini kasvatti myyntejään – ostitko sinäkin?

1:16img
Videolla: Osaatko avata viinitonkan oikein?
Julkaistu 11.11.2021 16:56

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Alkon kokonaismyynnit laskivat lokakuussa edellisvuoteen verrattuna, mutta muutama nousijakin juomien joukosta kuitenkin löytyy. 

Videolla: Osaatko avata viinitonkan oikein?

MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin aiemmin Alkon tämän vuoden hittijuomasta. Hieman yllättäen, korona-ajan ankeudesta huolimatta, suomalaisten ostoskoreihin on sujahtanut tänä vuonna hurja määrä samppanjaa. 

– Samppanjan myynti on tänä vuonna kasvanut tammi-elokuun akselilla 25,9 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Se on aika merkittävä nousu, kertoi MTV:lle Alkon tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkuna.

Samppanjan ja alkoholittomien juomien myynti kasvoi lokakuussa

Nyt Alko tiedottaa vuoden 2021 lokakuun myynneistään. Alkon lokakuun litramyynti väheni edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 10,8 prosenttia. Alkoholittomien juomien trendi sen sijaan näyttää jatkuvan.

Punaviineissä litramyynti laski noin 15 prosenttia, valkoviineissä lähes 14 prosenttia ja roseeviineissä noin 7 prosenttia. Kuohuviinien myynti laski nelisen prosenttia, kun puolestaan samppanjan myynti kasvoi reilut 4 prosenttia. Siiderien myynti laski noin 10 prosenttia ja oluiden noin 7 prosenttia. Tuoteryhmistä myyntiään kasvatti alkoholittomat juomat, joiden myyntilitrat kasvoivat 16 prosenttia. 

Perinteiset pikkujoulut tekevät paluun

Alkossa on myös havaittu ihmisten ostoskäyttäytymisessä askel "normaalimpaan" suuntaan. Suomalaiset ovat nyt selkeästi aloittaneet pikkujoulukauden vieton.

– Meillä asiakaspalvelukeskuksessa on nähtävissä se, että virtuaalipikkujouluista ollaan osin siirtymässä perinteisiin pikkujouluihin. Myös joululahjoja on jo alettu tilaamaan niin henkilöstölle kuin yhteistyökumppaneille viime vuotta enemmän, kertoo asiakaspalvelupäällikkö Niina Tanner.

Tannerin mukaan alkoholittomien juomien trendi näkyy myös asiakaskyselyissä. 

– Olemme päässeet antamaan juomasuosituksia mitä erilaisimpiin toiveisiin, myös alkoholittomiin juomasekoituksiin, jotka kuuluvat kiinteästi juhlapöydän antimiin.

Alkon verkkokaupan kuluttaja-asiakkaiden tilaukset lokakuussa kasvoivat noin 5 prosenttia ja yritysasiakkaiden tilausmäärät reilut 30 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Tuoteryhmistä prosentuaalisesti eniten kasvoivat siiderit, lonkerot sekä alkoholittomat.

Lue myös: Yllättävästä juomasta tullut tänä vuonna Alkon hitti: "Myynti on kasvanut huikeasti"

Tuoreimmat aiheesta

Alko