Alko julkaisi keskiviikkona vuoden 2022 myyntitilastonsa. Tilastoista paljastuu viinien myynnissä tapahtunut historiallinen käänne.
Alkon vuoden 2022 myyntilitrat palautuivat koronaa edeltävälle tasolle, Alkosta tiedotetaan. Viime vuonna Alkosta ostettiin 80,3 miljoonaa litraa juomia, mikä oli 9,9 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Vuonna 2021 myynti oli noin 89 miljoonaa litraa.
Liiketoimintajohtaja Kari Pennasen mukaan verrokkivuoden 2021 myynneissä näkyy vielä koronan vaikutus.
Viinien myyntilitrat laskivat 11,2 prosenttia, väkevien 6,8 prosenttia ja panimotuotteiden 10,2 prosenttia. Alkoholittomien myynti oli viime vuoden tasoa. Punaviinien myynti laski 11,8 prosenttia, valkoviinien 9,7 prosenttia ja roseeviinien 15,1 prosenttia. Kuohuviinien kysyntä laski 11,2 prosenttia ja samppanjoiden 15,2 prosenttia
– Viime vuonna koronapandemiaan liittyvien rajoitusten purkaminen palautti arviomme mukaan alkoholin myyntiä ravintola-anniskeluun ja matkailun lisäännyttyä myös alkoholin matkustajatuonti on lähtenyt kasvuun. Tämä näkyy meidän myynnissämme, Pennanen sanoo tiedotteessa.
Edellinen niin sanottu normaali vuosi oli 2019. Tähän vuoteen verrattuna myynnit laskivat viime vuonna 2,2 prosenttia. Myyntiluvuissa ei kuitenkaan Pennasen mukaan näkynyt yleinen taloustilanne. Asiakkaiden keskiostoissa ei havaittu juurikaan muutosta. Tuotteiden hinnat nousivat sen sijaan maltillisesti, noin 2,3 prosenttia.
Lue myös: Mitä oikein nyt tapahtuu viinien hinnoille Alkossa?
Historiallinen käänne viinien myynnissä
Viinien myynnissä tapahtui sen sijaan historiallinen käänne viime vuonna: valkoviinien myynti ohitti punaviinien myynnin ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen. Vuonna 2022 valkoviinejä myytiin 20,7 miljoonaa litraa ja punaviinejä puolestaan 20,4 miljoonaa litraa.
– Yksi syy valkoviinien suosioon löytyy jo pitkään vallinneesta keveyden ja raikkauden trendistä. Myös punaisen lihan kulutuksen väheneminen saattaa näkyä punaviinien kulutuksessa, Alkosta arvioidaan.
Vuonna 2022 Alkon kolme litramääräisesti eniten myydyintä tuotetta olivat viime vuoden tapaan väkevät viinat. Kahdenkymmenen eniten myyneen tuotteen joukossa oli kuusi väkevää, seitsemän valkoviiniä, viisi punaviiniä ja kaksi panimotuotetta. Myydyimmistä tuotemerkeistä voit lukea lisää täältä.
Lue myös: Juha ja Antti valitsivat liki 400 viinin joukosta vuoden parhaan punaviinin: "Enemmän kuin hintansa arvoinen"
Perinteisten lasipullojen suosiossa muutos
Myös juomapakkauksissa nähtiin vuonna 2022 muutoksia. Alkon mukaan asiakkaat tekevät nyt yhä ympäristöystävällisempiä ostopäätöksiä. Lasipulloissa myydyistä viineistä 41 prosenttia myytiin kevyessä lasipullossa, kun osuus vuonna 2018 oli 13,2 prosenttia. Muovipullojen osuus viineissä on jo 20 prosenttia, samoin kuin hanapakkausten.
– Kasvupotentiaalia on niin kartonkitölkeillä, viinipusseilla kuin metallitölkeillä, ja uusimpana tulokkaana paperipulloilla. Aika näyttää, jäävätkö lasipullot tulevaisuudessa vain varastoitavien viinien pakkausmuodoksi, kun kuluttajat haluavat tehdä yhä vastuullisempia valintoja, Alkosta pohditaan tiedotteessa.
MTV Uutisten sivuilla on aiemmin kerrottu eri juomapakkausten eroista, ja miten ne vaikuttavat itse viiniin.
Lue myös: Alkon myydyimmät viinit: Tämä 8 euron punkku on ylivoimainen ykkönen – oletko maistanut?
Lue lisää: Viiniä lasi- vai muovipullosta? Alko lyö faktat tiskiin: Tätä et ehkä tiennyt ostamastasi viinipullosta
Lähde: Alko