Päivittäistavarakaupat toivovat viinin myynnin vapautumista myös ruokakauppoihin.
Suomessa vahvuudeltaan yli 5,5-prosenttisia alkoholijuomia saa ostaa ainoastaan Alkosta.
Edellinen lievennys alkoholilakiin tehtiin vuoden 2018 alussa, kun ruokakaupat saivat alkaa myydä vahvuudeltaan juuri 5,5-prosenttisia alkoholijuomia. Muutos toi ruokakauppoihin muun muassa A-oluet sekä aidot lonkerot.
Nyt Suomessa toimivia päivittäistavaroiden vähittäiskaupan ja foodservice-tukkukaupan yrityksiä edustava Päivittäistavarakauppa ry (PTY) pohjustaa tutkimuksillaan jälleen uudistusta alkoholilakiin. PTY:n jäsenyhdistykset ovat käytännössä suurin alkoholijuomien myyntikanava Suomessa.
Yhdistyksen tavoitteena on saada ruokakauppoihin myös alkoholiprosentiltaan alle 15-prosenttiset juomat eli pääasiassa miedot viinit.
Taloustutkimus* tutki PTY:n toimeksiannosta muun muassa kuluttajien mielipiteitä mietojen viinien myynnistä ruokakaupassa ja haastatteli kaupan alan asiantuntijoita alkoholilain vapauttamisen vaikutuksista.
Tutkimuksen päätulokset
PTY:n toimeksiannon mukaisen tutkimuksen tuloksia esiteltiin tiedotustilaisuudessa tiistaina 15. helmikuuta.
Tutkimuksen mukaan supermarket-kokoluokan kaupoissa myytävät viinit tulisivat olemaan noin kymmenen prosenttia edullisempia kuin Alkossa, jos matala-alkoholiset viinit vapautettaisiin myytäväksi myös vähittäistavarakaupassa.
Mitroskooppi Ky:n vanhempi tutkija Lasse Mitronen kertoo, että alhaisempi hinta perustuisi kauppaketjujen omiin merkkeihin, laajoihin kansainvälisiin hankintakanaviin, tehokkaaseen logistiikkaan sekä suuriin myyntivolyymeihin.
Tutkimuksen perusteella supermarketin kokoluokassa olevassa myymälässä erilaisia nimikkeitä tulisi olemaan jopa satoja ja kaikki tuotekategoriat ja pakkauskoot tulisivat olemaan edustettuina.
Viininmyynnin vapauttamisesta voisivat hyötyä varsinkin haja-asutusaluiden asukkaat sekä kaupat. Tutkimuksessa todetaan, että muutos voisi edesauttaa myös suomalaisen ruokakulttuurin kehittymistä kansainvälisempään suuntaan ja antaisi ruokakaupoille vahvemmat mahdollisuudet erottautua toisistaan.
Vaikutukset Alkon myymäläverkostoon olisivat tutkimuksen mukaan maltillisia (verkosto tulisi supistumaan noin 15 prosenttia). Myynneistään Alko menettäisi uudistuksen myötä ennusteen mukaan noin kolmanneksen.
Lue myös: Alkoholilainsäädännössä ei ole nyt muutostarpeita, katsoo ministeriö ja toivoo vastaustensa riittävän EU-komissiolle
Enemmistö suomalaisista kannattaa
Tutkimuksen mukaan suomalaisista kuluttajista 65 prosenttia pitää mietojen viinien myynnin sallimista ruokakaupassa hyvänä asiana ja vain 21 prosenttia pitää ajatusta huonona.
87 prosenttia vastaajista myös totesi, ettei heidän alkoholin kulutuksensa kasvaisi lainkaan, jos päivittäistavarakaupassa myytävien mietojen viinien hinta laskisi 10 prosenttia verrattuna nykyisiin Alkon hintoihin.
– Kaupassa myytävien alkoholittomien juomien suosio on kovassa kasvussa, eikä tavoitteena ole kääntää trendiä. Sen sijaan kauppa haluaa palvella kaikkia kuluttajia ja tuoda miedot viinit kaupan hyllyille muiden elintarvikkeiden rinnalle ja osaksi eurooppalaista ruokakulttuuria, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto kiteyttää tiedotteessa.
Tutkimuksen toteuttivat Päivittäistavarakauppa ry:n toimeksiannosta Taloustutkimus Oy:n Pasi Holm ja KTT Lasse Mitronen, Mitroskooppi. Tutkimus perustuu empiiriseen kuluttajatutkimukseen marraskuussa 2021, kaupan alan asiantuntijoiden haastatteluihin lokakuussa 2021 sekä Valviran ja THL:n tilastoihin. Kuluttajatutkimukseen osallistui 2 066 henkilöä. Aineisto kerättiin Taloustutkimuksen internetpaneelista. Tutkimuksessa tarkastellaan alkoholijuomien vähittäiskulutusta: päivittäistavarakaupan ja Alkon myyntiä, matkustajatuontia ja ulkomaista verkkokauppaa. Anniskelu on rajattu tarkastelun ulkopuolelle.