Tapaseuran edustaja tuomitsee suomalaisten pakkomielteisen puhelimen näpräämisen.
Suomalaisravintoloiden henkilökunta on havainnut muutoksen asiakkaiden käyttäytymisessä. Älypuhelimien näprääminen on yleistynyt ravintolapöydissä.
– Puhelimia näkyy ravintolasalissa paljon, ja usein asiakkaat tutkivat puhelinta ahkerasti niin tilausvaiheessa kuin ruokailun lomassakin, sanoo BW-Restaurantsin Katariina Bäckman.
– Toisinaan tilausvaiheessa asiakkaat kiinnittävät huomionsa enemmän puhelimeen kuin ruokalistaan.
Yhdysvalloissa tehty tutkimus paljasti, että ravintolakäynnin kesto on pidentynyt puhelimen käytön takia. Suomessa vastaavaa huomiota ei ole tehty.
– Puhelimen käyttö ei aiheuta huomattavaa viivästystä asiakkaiden ravintolavierailuun. Suomalaiset hallitsevat etiketin melko hyvin.
Myös Restamaxin ravintoloiden varatoimitusjohtaja Harri Niskanen vahvistaa puhelimen käytön olevan nykyään ravintoloissa arkipäivää.
– Varmasti lähes jokainen asiakas käyttää puhelinta jossain vaiheessa ruokailua, mutta ei se ravintolakäyntiä hidasta. Se on asiakkaan oma asia, kuinka hän tilanteessa seuralaisiaan kohtaan käyttäytyy.
"Puhelinta pidetään pöydällä ja vilkuillaan"
Ravintolan henkilökunnalle asiakkaiden puhelimen näprääminen ei aiheuta haittaa, mutta seuralaisille tilanteet voivat olla ikäviä.
– Valitettavan usein näkee tänä päivänä, että ihmiset keskittyvät enemmän puhelimiinsa kuin seuraansa. Puhelinta pidetään pöydällä ja sitä vilkuillaan usein, Katariina Bäckman kertoo.
Tapaseuran varapuheenjohtaja Risto Rasku sanoo puhelimen näpräämisen erityisesti ravintolassa olevan huonoa käytöstä.
– Kun itse menen ravintolaan ja teen tilauksen, keskustelen tarjoilijan kanssa ja kyselen suosituksia. Jos kaikki tällainen loppuu ja tarjoilijalle vain huiskaistaan tilaus, niin kyllä se on erittäin huonoa käytöstä.
– Kaiken huippu ovat ihmiset, jotka toisella kädellä pelaavat puhelimen kanssa ja toisella kädellä panevat silloin tällöin ruokaa suuhunsa. Se nyt on äärimmäistä käytöstä, mutta valitettavasti sitäkin näkee.
Rasku muistuttaa, ettei koko ajan ole pakko olla kartalla uutisista ja kavereiden menoista.
– Ravintolaan mennään nauttimaan hyvästä ruoasta, juomasta ja seurasta. Siksi ajaksi, kun ravintolassa ollaan, pitäisi puhelin pystyä jättämään pois ja keskittyä ravintolakäyntiin.
– Kyllä minä tarjoilijana vähän loukkaantuisin, jos asiakas ei pystyisi keskittymään siihen, minkä takia ravintolaan on tultu. Ruokalistaa täytyy vähän tutkia eikä vain puolihuolimattomasti tilata jotain. Se on sosiaalista köyhyyttä, jos ei pysty muuhun.
Ruokien kuvaaminen vähentynyt
Vuoden tarjoilijaksi valittu Saara Alander sanoo näkevänsä puhelimia jatkuvasti ravintolassa.
– Puhelimista on tullut tyhjien aikojen täyte. Meille asiakkaan puhelimen selaileminen on yleensä merkki siitä, että voimme edetä.
– Ei se hirveän häiritsevää meidän kannaltamme ole, mutta huomaa, että puhelimet ovat tiukasti mukana ihmisten elämässä.
Se, onko puhelimen käyttö ravintolassa sopivaa, riippuu Alanderin mukaan tilanteesta ja seurasta. Esimerkiksi yksin syöminen on eri asia kuin treffit.
– Jokainen päättää itse, miten haluaa illan viettää. Jokainen voi toimia oman harkintakykynsä mukaan.
Mitä mieltä Alander on siitä, että annoksista otetaan kuvia?
– Se on ihan hauskaa, joskin kuvaaminen on jonkun verran vähentynyt. Jossain vaiheessa kuvia otettiin enemmän, nyt jotkut tuntuvat jo pitävän sitä vanhanaikaisena.