Kun suosittu helsinkiläinen lounasravintola joutui sulkemaan ovensa ravintola-alan rajoitusten ja asiakaskadon vuoksi, ryhdyttiin samoilla nurkilla sijaitsevassa ICT-koulutustalossa miettimään, miten ravintola-alaa voisi tukea nihkeässä tilanteessa.
Videolla: Miten käy ravintoloiden pikkujoulukauden?
Parisen kuukautta sitten Helsingissä, Ruoholahden Business Centerissa sijaitseva Pihka-lounasravintola sulki ovensa ravintolarajoitusten ja etätyösuositusten tyrehdytettyä asiakasvirrat. Ravintolan sulkeutuminen sai Ruoholahdessa sijaitsevan ICT-koulutustalo Wistecin perustajan ja toimitusjohtajan Juha Huhtasen mietteliääksi. Lounasravintola oli ollut aiemmin Wistecin henkilöstön ja asiakaskunnan suursuosikki.
– Ravintola oli todella suosittu ja lounas erittäin kattava ja maistuva, mutta rajoitusten tultua voimaan toiminta ei ollut enää kannattavaa. Saman kohtalon on kokenut liian moni ravintola. Tämä käynnisti ajatusketjun siitä, mitä me voisimme asialle tehdä.
Tavoitteena innostaa ihmiset pitämään kunnon lounastauko
Vaikka koulutusalan yrityksenä Wistec kannustaakin ihmisiä etäkoulutusten pariin ja tarjoaa siihen soveltuvaa oppimisympäristöä, yrityksen tavoitteena ei ole tukea ihmisten linnoittautumista kotiin.
– Mikrolounaiden syöminen kotiverkkareissa päivästä toiseen ei voi olla kenellekään hyväksi pidemmän päälle. Haluammekin innostaa ihmisiä pitämään kunnollisen lounastauon. Näin syntyi ajatus ilmaisista lounaista, jolla saisimme ihmiset liikkeelle syömään tai noutamaan lounasruokansa ravintoloista. Näin tukisimme ruutujensa ääressä nököttäviä etätyöläisiä lähtemään liikkeelle sekä jeesaisimme tukalassa tilanteessa olevia lounasravintoloita, Huhtanen kertoo.
Huhtanen firmoineen otti kampanjaansa yhteistyökumppaniksi ravintolayritys Noho Partnersin. Huhtasen mukaan valinta oli looginen, sillä yhtiö on suuri työllistäjä ja tänä haastavana aikana se on joutunut turvautumaan raskaisiin toimenpiteisiin sulkemalla ravintoloitaan ja lomauttamalla satoja työntekijöitään.
– Tämä sai meidät tekemään nopeita päätöksiä ja ottamaan yhteyttä NoHoon. Pieni liike taloudellisesti, mutta odotan innolla mitä rakentavaa voimme tulevaisuudessa yhdessä tehdä.
"Hieno näyte yrittäjähenkisestä kekseliäisyydestä tänä poikkeusaikana"
NoHo Partnersilla ajatuksesta luonnollisesti innostuttiin.
Ilmaiseen lounaaseen Pihka- ja Hanko Sushi -ravintoloissa on oikeutettu ilmiantamalla toimijan, jolla voisi olla ICT-koulutustarpeita. Täältä löydät lisätietoja Wistecin lounaskampanjasta.
– Tämä on hieno näyte yrittäjähenkisestä kekseliäisyydestä tänä poikkeusaikana. Lounasta tarjoilevat ravintolamme yrittäjineen ovat ideasta ja kumppaniksi valikoitumisesta hyvin otettuja. Moni ravintola tässä maassa käy parhaillaan selviytymistaistelua, ja tämänkaltaiset teot eri toimijoiden kesken ovat tervetulleita. Ravintola-ala on kohdannut ennennäkemättömiä haasteita, eikä se ole ainut toimiala, johon koronapandemia on vaikuttanut, kertoo NoHo Partnersin ruokaravintoloiden liiketoimintajohtaja Tanja Virtanen.
Wistecin Huhtanen sanoo, että yritys haluaa esimerkillään näyttää, että yritykset voivat tukea toisiaan myös yli toimialarajojen. Tavoitteena on saada aikaiseksi tapahtumien ketju, jossa yritykset löytävät luovia ratkaisuja toistensa tukemiseen.
– Haluankin haastaa kaikki muutkin etätyön mahdollistajat mukaan uloslounaalle-kampanjaan. Suomessa on tasokkaita lounaspaikkoja todella paljon, ja haluamme nauttia niistä varmasti myös jatkossa, Huhtanen sanoo.