Toisin kuin voisi olettaa, iso tuotepakkaus ei aina takaa halvinta hintaa. Muutaman tutun tuotteen kohdalla useamman pienen pakkauksen ostaminen tulee kilohinnaltaan isoa edullisemmaksi.
Hintatietoisen kuluttajan kannattaa olla ruokakaupan hyllyllä tarkkana, sillä iso pakkaus ei aina takaa pienempää kilohintaa.
Näin on esimerkiksi Myllyn Parhaan -makaronipussien kohdalla; kilon pakkauksessa myytävien makaronien kilohinta voi olla yli kaksi kertaa pientä 400 gramman pussia korkeampi. Neljänsadan gramman pusseja voi siis saada jopa kuusi kilon pussin hinnalla!
Kilpailu ajanut makaronin hinnan alas
Mihin tämä erikoinen hinnoittelu oikein perustuu? Otimme asiasta selvää ja kysyimme kahdelta suomalaiselta kauppaketjulta perusteluja kyseiselle hinnoittelulle.
Keskon osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilän mukaan Myllyn Parhaan 400 gramman makaronipussin hintataso on aikojen ja kilpailun myötä asettunut erittäin alhaiseen tasoon.
– Pienempää pakkauskokoa suosivat usein etenkin pienet taloudet, joissa on monesti myös pienet säilytystilat. Myös ruokahävikkiä pyritään useissa talouksissa aktiivisesti pienentämään. On paljon sellaisia kuluttajia, jotka haluavat ostaa vain kerralla käytettävän määrän, eivätkä halua varastoida loppua pussista kaapissaan tietämättä, milloin loput käyttävät, Erkkilä kertoo.
Tuote on aikaisemmin ollut usein myös kampanjoissa, mutta nykyisin tuotteella suositaan ennemmin pysyvästi edullisempaa tasoa, Erkkilä selittää.
LUE MYÖS: Ensimmäisenä Pohjoismaissa! K-Citymarketin kauppias teki yhden muutoksen lihatiskiinsä: "Myynti kasvoi heti sata pinnaa"
Pienempi pussi edullisempi valmistaa
Myös SOK:lta ollaan samoilla linjoilla. S-ryhmän mukaan kyse on selvästikin siitä, että kun kulutus kohdistuu voimakkaasti johonkin pakkauskokoon, sitä tuotetaan ylivoimaisen enemmän. Tässä tilanteessa pienemmän pakkauksen tuotantokustannukset putoavat isompaa tuotetta ahaisimmiksi.
– Kyse on mittakaava-asiasta, jossa 400 gramman pussin volyymi on 95 prosenttia ja kilon pussin 5 prosenttia. Näin tuotannollisista syistä johtuen pienempi pussi on huomattavasti edullisempi valmistaa pitkissä sarjoissa ja sama suhde esiintyy S-ryhmän hankintahinnassa. Näistä syistä johtuen myös myyntihinta on muodostunut pienemmälle pussille edullisemmaksi, S-ryhmältä vastataan.
Maitotuotteissa isommassa pakkauskoossa myytävien tuotteiden yksikköhinta on pääsääntöisesti halvempi kuin pienemmissä – kuohukermaa lukuun ottamatta. Myös kuohukerman hinnoittelun syy löytyy volyymeista. Puolen litran pakkauksen myynti kasvaa sesonkeina, kuten juhlapyhinä, mutta muuten pienempi pakkaus on isoa huomattavasti suositumpi.