Asiallisesta palautteesta on ravintoloitsijoille hyötyä, mutta se kannattaa antaa ajoissa.
Ravintoloitsijat saavat paljon palautetta, eikä se aina ole mairittelevaa. Joskus negatiivinen palaute voi johtua siitä, että asiakkaalla sattuu olemaan huono päivä.
– Ravintoloitsijan pitää olla samalla myös psykologi. Kyllä sen aistii, onko jollain ollut todella huono päivä, jolloin totuus on se, että mikään ei maistu hyvältä eikä fiilis ole hyvä, sanoo huippukokki Henri Alén.
– Sanotaanko, että 90 prosenttia asioista selviää, jos ei ala vain haastamaan, vaan käy sen homman läpi. Pääasia on se, että saa sen tilanteen hoidettua.
Kaikkea ei ravintoloitsijankaan tarvitse sietää, kuten Grotesk-ravintolan palautekohun jälkipyykissä todettiin. Alén on muiden huippukokkien kanssa samoilla linjoilla.
– Olen sitä mieltä, että jos reklamaatio liittyy tuotteeseen, ruokaan, juomaan tai vastaavaan, niin se pitää ravintolan kuunnella ja käsitellä ja olla hienotunteinen. Jos palaute menee henkilökohtaisuuksiin, niin siinä menee raja.
Asiakas! Anna palaute ajoissa
Asiallisesta ja ajoissa annetusta palautteesta on ravintoloitsijalle vain hyötyä.
– Minusta on hyvä, että asiakkaat osaavat vaatia, se parantaa laatua
Alén muistuttaa, että vaatimustaso kannattaa kuitenkin suhteuttaa ravintolan hintatasoon.
– Todella edullisessa ravintolassa ei ehkä voi odottaa tai vaatia ihan samoja asioita, kuin jossain kalliissa ravintolassa.
Jos annoksessa on valittamisen aihetta, kaikkien osapuolten kannalta on parempi, kun asia päästään korjaamaan heti.
– Siitä olisin todella kiitollinen, että annat palautteen ennen kuin olet syönyt, heti kun huomaat, että annoksessa on jotain vikaa. Ei siinä tarvitse olla edes virhettä, mutta jos et vain pidä mausta. Ilmoita se heti, ja vaihdetaan se mahdollisimman nopeasti, niin kaikilla on hyvä mieli.
Jos ravintolaan tullessa on kiljuva nälkä ja ajatuskin odottelusta tuskastuttaa, senkin voi kertoa tarjoilijalle heti kättelyssä.
– Voi sanoa tarjoilijalle, että on ihan hemmetinmoinen nälkä, että saisiko pikkuisen vauhdikkaammin alkuruuan. Ei siinä mitään pahaa ole. Sitten keittiössä pyritään laittamaan se jonon edelle, jos on vaikka toinen pariskunta, jolla ei ole mitään hätää, ja he haluavat nauttia pitkään ja rauhallisesti.
Millainen käytös suututtaa ruokakaupan myyjän? Katso video:
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Jos video ei näy, voit katsoa sen täältä.