Alko julkisti keskiviikkona tammikuun myyntitilastonsa. Tilastot paljastavat suomalaisten tehneen ostoksia Alkossa viime tammikuuta vähemmän. Kuluttajia sen sijaan kiinnostavat nyt vastuullisemmat juomapakkaukset.
Alko julkisti perinteiseen tapaan kuukausittaiset myyntitilastonsa. Alko kertoo tiedotteessaan, että tammikuun litramyynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 3,3 prosenttia.
Lue myös: Suomessa kehitettiin ennennäkemätön alkoholijuoma: "Teimme ihan hirveän ison duunin"
Punaviineissä litramyynti laski 5,6 prosenttia, valkoviineissä 1,3 prosenttia, panimotuotteissa 2,4 prosenttia ja väkevissä 3,6 prosenttia. Plussallekin kuitenkin päästiin muutamissa juomakategorioissa: kuohuviinien myynti kasvoi prosentin verran, roseeviinien myynti kasvoi 4,4 prosenttia. Alkoholittomien myynti oli sen sijaan edellisvuoden tasolla.
Tammikuu ei perinteisestikään ole Alkon parhaita myyntikuukausia. Näkyykö "tipaton tammikuu" siis Alkon tilaistoissa?
– Tammikuu on Alkolle myynnillisesti hiljaisempi kuukausi. Pitkä juhlakausi päättyy ja palataan taas arkeen. Moni pohtii elämäntapojaan vuoden alussa uusiksi, ja tipaton tammikuu on monelle perinne, sanoo vastuullisuuspäällikkö Marja Aho Alkon tiedotteessa.
Ahon mukaan suomalaiset kiinnittävät nyt ylipäätään enemmän huomiota hyvinvointiinsa ja myös juomavalintoja tehdään vastuullisemmin.
– Alkoholittomien kysyntä on meillä moninkertaistunut viime vuosien aikana ja sama trendi jatkuu.
Vastuullisempia valintoja tehdään myös juomapakkauksissa
Moni vastuullisempia valintoja suosiva kiinnittää huomiota myös juomapakkaukseen. Alkon mukaan juomien valmistus muodostaa 53 prosenttia yrityksen hiilijalanjäljestä ja juomapakkausten valmistaminen 24 prosenttia.
Viinillä ja oluella juomapakkausten osuus ympäristövaikutuksista on lähes puolet, kun taas väkevissä alkoholijuomien ympäristövaikutukset syntyvät suurimmaksi osaksi juomatuotannon energiankulutuksesta.
Eri viinipakkausten hiilijalanjäljet juomalitraa kohden:
- Hanapakkaus 70 g CO2e/l
- Kartonkitölkki 85 g CO2e/l
- Viinipussi 96 g CO2e/l
- Alumiinitölkki 190 g CO2e/l
- PET-muovipullo 245 g CO2e/l
- Kevyt lasipullo (alle 420 grammaa) 525 g CO2e/l
- Perinteinen lasipullo (noin 540 grammaa) 675 g CO2e/l
Jos haluaa valita mahdollisimman ympäristöystävällisen pakkauksen, kannattaa kiinnittää huomiota sen keveyteen ja kierrätettävyyteen. Suurimmat päästöt ja ilmastovaikutukset juomalitraa kohden ovat lasipullolla ja pienimmät hanapakkauksella.
– Kevyen lasipullon hiilijalanjälki on noin 22 prosenttia pienempi perinteiseen lasipulloon verrattuna. Kevyempään lasipulloon pakatut tuotteet löytyvät meiltä ympäristövastuullinen pakkaus -symbolin alta. Tammikuussa niiden myynti kasvoi 12 prosenttia, erilaiset pakkausvaihtoehdot kiinnostavat asiakkaitamme, Alkon Marja Aho sanoo tiedotteessa.
Viinien maahantuojat totesivat MTV:lle viime vuonna, että pakkausmateriaali ei huononna viinin laatua. Sekä hanapakkauksista että muovipulloista voi löytää hyviä, nuoria viinejä – vuosien varastointiin ja kypsytykseen ne eivät sovellu.
Lue myös: Onko tässä uusi viinihitti? Yksi pakkaus myy nyt Alkoissa kuin häkä: "Kaikki edellytykset menestymiseen"
Katso myös video: Tiesitkö tätä viinitonkasta? Mikael näyttää kaksi hanapakkauskikkaa
2:19