Alko julkaisi heinäkuun myyntitietonsa ja kertoi samalla vinkkejä viinien tarjoiluun.
Alkon heinäkuun litramyynti laski 7,6 prosenttia verrattuna viime vuoden heinäkuuhun, yritys kertoo tiedotteessaan.
Viinien myyntilitrat laskivat noin 8 prosenttia, panimotuotteiden 2 prosenttia, väkevien 8 prosenttia. Alkoholittomien myynti nousi 6 prosenttia. Punaviinien myynti laski noin 10 prosenttia, valkoviinien ja kuohuviinien 8 prosenttia ja roseeviinien 3 prosenttia.
Lue myös: Alkon myynti laski vuoden takaisesta
Raikkaat juomat kesän trendinä
Alkon tuoteviestintäpäällikkö, Master of Wine Taina Vilkunan mukaan kesän myynneissä ovat tuttuun tapaan korostuneet raikkaat juomat.
– Tätä raikkauden trendiä vielä siivitti lämmin heinäkuu, joka vaikutti punaviinien myynnin kehitykseen, Vilkuna sanoo.
Alkon mukaan kulutustottumuksissa näkyy yhä enemmän myös ympäristötietoisuus.
Lue myös: Asiantuntija uskoo: Alle 13 euron viineihin voi tulla iso muutos
"Muovipullokaan ei enää ole asiakkaalle ostamisen este"
Kevyemmät ja ympäristöystävällisemmät pakkaukset ovat kasvattaneet suosiotaan erityisesti kesällä.
– Muovipullokaan ei enää ole asiakkaalle ostamisen este, vaan sillä näytetään jopa omaa edelläkävijyyttä – onhan muovipullo huomattavasti lasipulloa ystävällisempi ympäristölle.
Vilkunalla onkin takataskussaan myös vinkki niille, jotka eivät viiniä kehtaa muovipullosta tarjoilla:
– Muovipullon salonkikelpoisuutta voi lisätä, jos viinin kaataa karahviin tarjolle.