Tietynlaiset juomapakkaukset kasvattavat kesäisin myyntiään Alkossa.
Kerroimme tiistaina MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla viiniasiantuntijan näkemyksestä liittyen viinipakkauksiin. Winestaten viiniasiantuntija ja Master of Wine Tuomas Meriluoto uskoo, että tulevaisuudessa alle 13 euron viinejä ei enää pakattaisi lainkaan lasipulloihin.
Jopa noin 97 prosenttia viineistä nautitaan tutkimusten mukaan kahden vuorokauden sisällä niiden ostohetkestä, kertoo Meriluoto.
– Tetrassa ja muovipullossa viinejä ei pysty kellaroimaan – lasi on ainoa validi pakkausmuoto viinien pidempiaikaiseen säilyttämiseen, mutta suurinta osaa kuluttajista tällainen tarve ei koske ollenkaan, Meriluoto totesi tiedotteessa.
Siksi Meriluoto uskoo, että 10 vuoden päästä lasipullot niin sanotuissa "arkiviineissä" ovat historiaa.
Lue myös: Asiantuntija uskoo: Alle 13 euron viineihin voi tulla iso muutos
"Vaihtoehtoiset pakkausmateriaalit ovat oikein passeli vaihtoehto viineille"
Nyt Alko kertoo tiedotteessaan vaihtoehtoisten juomapakkausten tämänhetkisestä suosiosta Suomessa.
Alkon heinäkuun litramyynti laski 5,6 prosenttia verrattuna vuoden 2022 heinäkuuhun. Viinien myynti laski 5 prosenttia, väkevien 5,9 prosenttia, panimotuotteiden 8,6 prosenttia ja alkoholittomien 14,7 prosenttia. Valkoviinien myynti laski 4,4 prosenttia, punaviinien 2,9 prosenttia, roseeviinien 6,2 prosenttia ja kuohuviinien 10 prosenttia.
Alkon mukaan ympäristön kannalta on väliä, millaisissa pakkauksissa juomat ostetaan. Juomien hiilijalanjäljestä iso osuus tulee pakkauksien valmistamisesta – mitä kevyempi ja kierrätettävämpi pakkaus, sitä pienemmät ilmastovaikutukset.
– Vain pitkään säilytettävät viinit kaipaavat suojakseen lasia ja siksipä vaihtoehtoiset pakkausmateriaalit ovat oikein passeli vaihtoehto viineille, toteaa tuoteviestintäpäällikkö, Master of Wine Taina Vilkuna tiedotteessa.
Lue myös: Viiniä lasi- vai muovipullosta? Alko lyö faktat tiskiin: Tätä et ehkä tiennyt ostamastasi viinipullosta
Selkeä trendi: Kevyemmät viinipakkaukset käyvät kesäisin kaupaksi
Alkon heinäkuun 2023 litramyynti laski edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta 5,6 prosenttia. Vaikka juomien myynti laskikin, on Alkon hyllyillä nähtävillä selkeä kesätrendi: kevyet, kestävät ja helposti kierrätettävät, kartongista ja muovista valmistetut juomapakkaukset nosivat myyntiään.
Ilmastoystävällisiä pakkausvalintoja ovat myös viinipussi ja hanapakkaus. Kun avattua hanapakkausta säilyttää ohjeiden mukaisesti viileässä ja pimeässä, viini voi Alkon mukaan säilyä siinä useita viikkoja.
– Vaihtoehtoisiin pakkauksiin tartutaan yhä useammin. Juomien myynti kevyissä lasipulloissa kasvaa kesäkuukausina noin 30 prosenttia, kartonkitölkkien 24 prosenttia, hanapakkauksien 43 prosenttia ja muovipullojen lähes 15 prosenttia, Vilkuna kertoo.