Suomen suosituimman kotiruoan taustalla iso ilmiö: "Noussut tyhjästä"

Onko kaupasta ostamasi broileri"limaista"? Tee näin ennen paistoa 0:45 Onko kaupasta ostamasi broileri"limaista"? Tee näin ennen paistoa
KATSO MYÖS VIDEO: Onko kaupasta ostamasi broileri "limaista"? Tee näin ennen paistoa

Suomessa on nyt todellinen kanabuumi, mikä näkyy tilastoissa sekä ruokailmiöissä.

Broilerinliha ja erilaiset kanaruoat ovat kasvattaneet vuosien aikana tasaisesti suosiotaan. Lihatiedotuksen mukaan Suomessa syötiin vuonna 2022 keskimäärin yli 28 kiloa broilerinlihaa henkeä kohden. Lihayhtiö HKScanin mukaan määrä on vuodesta 2000 yli kaksinkertaistunut. 

Suosituimmat kotiruoat 2022

  1. Broileri-/kalkkunakastike tai -pata
  2. Pastakastike
  3. Paistettu kala
  4. Munakas
  5. Pizza
  6. Jauhelihakastike
  7. Pihvi/leike
  8. Lihapullat
  9. Makaronilaatikko
  10. Broileri-/kalkkunapihvi

Lähde: Ruokatieto

Broilerinlihan suosio näkyy myös arjen ateriavalinnoissa. Kanakastike nimittäin nousi vuonna 2020 Suomen suosituimmaksi kotiruoaksi ja on pitänyt ykköspaikkaa siitä asti.

– Siipikarja on noussut kuin tyhjästä kohti suosituimman lihan asemaa, totesi HKScanin Suomen tutkimus- ja vastuullisuusjohtaja Mikko Järvinen keskiviikkona järjestetyssä mediatilaisuudessa.

"Kana on yksi ruokatrendien super-match"

Syitä broilerinlihan suosioon on monia. Kantar Monitorin vuonna 2022 toteuttaman kuluttajatutkimuksen perusteella kanaa pidetään muun muassa hinta-laatusuhteeltaan sopivana, maukkaana, edullisena ja nopeana valmistaa. 

– Kana on yksi ruokatrendien super-match, jossa yhdistyvät perheiden lempiruokatoiveet ja ruokaostosten tärkeimmät valintakriteerit, Järvinen toteaa puolestaan yrityksen tiedotteessa.

Kanaravintolat yleistyvät Suomessa

Järvisen mukaan kovin kanabuumi on tällä hetkellä ravintolapuolella, jossa siipikarja raaka-aineena on kovassa kasvussa. Buumi näkyy myös erilaisten kanaan erikoistuneiden ravintoloiden ja jopa ravintolaketjujen kasvuna Suomessa. Yhtenä esimerkkinä on helsinkiläislähtöinen Pretty Boy Wingery -kanansiipiketju, joka on nyt ryhtynyt tuoteyhteistyöhön HKScanin kanssa.

HK:lla uskotaan premium-burgereiden ja -pizzojen jatkona ruokailmiöissä näkyvän premium-kana-annosten suosion kasvu. Innoittajina uudelle kanabuumille toimivat muun muassa maailmalla tutut Wing fest -tapahtumat eli kanansiipifestarit.

MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla on aiemmin kerrottu kanansiipien suosiosta esimerkiksi urheilukisojen yhteydessä. Esimerkiksi miesten jääkiekon MM-kisoissa Tampereella myytiin hurjat määrät kanansiipiä. 

– Myimme noin tuhat annosta päivässä viime MM-kisoissa. Se tarkoittaa noin viisisataa kiloa per päivä ja koko MM-kisojen aikana yhteensä 5000 kiloa wingseja, Hook-ravintoloiden Juha Vuorio paljasti keväällä MTV Uutiset Livelle. 

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat