Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Lasten mieltymys pikaruokaan johti oikeusjuttuun – tuohtunut isä syyttää McDonald’sia liian houkuttelevasta lastenateriasta

0:54img
Julkaistu 20.11.2018 20:01

Laura Matilainen

laura.matilainen@mtv.fi

Kanadalaisisä on haastanut pikaruokaketju McDonald’sin oikeuteen ketjun tarjoaman lastenaterian vuoksi. Isän mukaan ketju rikkoo Happy Meal -ateriallaan provinssissa vuodesta 1980 saakka voimassa ollutta lakia, joka estää epäterveellisen ruoan mainostamisen lapsille.

Videolla kerrotaan, miksi pikaruokaketjun työntekijät eivät käytä suojahanskoja kootessaan hampurilaisia. 

Lastenateria Happy Meal on kuulunut pikaruokaketjun valikoimiin jo vuodesta1979 saakka. Pitkästä historiasta huolimatta aivan kaikki vanhemmat eivät ole tyytyväisiä ketjun tarjontaan.

Yksi vastustajista on kolmen lapsen isä Antonia Bramante, joka on vastikään nostanut oikeusjutun McDonald’sia vastaan. Isän mukaan yritys on rikkonut maakunnan tiukkaa kuluttajansuojalakia mainostaessaan lastenateriaa alle 13-vuotiaille lapsille.

LUE MYÖS: Tämä Subway-patonki on suomalaisten ehdoton suosikki – kuuluuko sinunkin lempipatonkiesi joukkoon?

Lelut houkuttelevat lapsia ravintolaan

Bramante kertoo syövänsä lastensa kanssa McDonald’sissa noin kerran kahdessa viikossa lastensa toiveesta. Asiakirjojen mukaan hän arvioi käyttäneensä satoja dollareita leluja sisältäviin lastenaterioihin.

Kanadalaisisän mukaan aterian ongelmana ovat elokuviin liittyvät lelut, joiden vuoksi hänen lapsensa haluavat palata ravintolaan yhä uudelleen ja uudelleen. Hän väittää myös, että ravintola on asetellut tarkoituksella lastenaterian sisältämät lelut lasten silmätasolle.

mcdonald's

Pikruokaketju on joutunut aiemminkin syytösten kohteeksi lastenateriansa vuoksi.

– Olemme tietoisia Quebetin mainoslakien mukaisista velvoitteista emmekä usko, että tämän luokan toiminalla on merkitystä, Kanadan McDonald's kommentoi tapausta. 

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun Happy Mealsin lelut ovat olleet oikeusjutun kohteena. Muun muassa vuonna 2010 ketjun todettiin rikkovan Kalifornian kuluttajansuojalakeja. Vuonna 2015 ketju sai Yhdysvalloissa kehotuksen keskittyä mainoksissaan ruokaan, ei leluihin. 

Lähde: BBC

Tuoreimmat aiheesta

Pikaruoka