Syyskuun 13.–19. päivä vietetään jälleen kansallista hävikkiviikkoa. S-ryhmästä kerrotaan, millainen merkitys esimerkiksi punalaputetuilla aletuotteilla on ruokahävikin vähentämisessä.
Videolla: MTV testasi S-ryhmän kahden euron hävikkilaatikon. Mitä sisältä löytyikään?
MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla on aiemmin uutisoitu punalapputuotteiden suosiosta sekä eri suomalaiskauppojen käytännöistä myydä ruokaa, joka uhkaa päätyä hävikkiin. Alennettua, eli niin sanottua punalaputettua ruokaa myydään ainakin kaikissa Suomen suurimmissa kauppaketjuissa ja jokaisella toimijalla on hieman oma tapansa esimerkiksi tuotteiden esillepanoon.
Ruokahävikillä tarkoitetaan alun perin syömäkelpoista roskiin päätynyttä ruokaa, jonka synty olisi voitu välttää ennakoimalla paremmin ruoan kulutusta tai valmistamalla tai säilyttämällä ruoka toisin. 13.–19.9.2021 vietetään jälleen Kuluttaja-lehden lanseeraamaa hävikkiviikkoa, jolla halutaan nostaa ruoan arvostusta ja kertoa ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä.
K-ryhmässä on otettu monin paikoin käyttöön erilliset hävikkihyllyköt punalaputetuille tuotteille, kun taas S-ryhmä keskittyy buustaamaan punalapputuotteiden myyntiä illan tupla-alellaan.
Lue myös: Vain pienituloisille? Virve hämmentyi suomalaisten suhtautumisesta hävikkihyllyn aleruokiin: "Kuka saa ostaa punalappuruokaa?"
Nämä punalapputuotteet ovat S-ryhmän suurimmat hitit
S-ryhmän mukaan punalapputuotteet ja niiden ilta-ale ovat vakiinnuttaneet asemansa ketjun ruokakaupoissa, mutta merkittävä osa hävikin minimoiseksi tehtävästä työstä tapahtuu jo ennen kuin tuotteet saapuvat kaupan hyllylle. Esimerkiksi oikeiden tilausmäärien yhä tarkempaa ennustamista kehitetään herkeämättä.
Ketju pyrkii puolittamaan ruokahävikkinsä vuoteen 2030 mennessä ja sitä kohti edetään monenlaisin uusin keinoin. Esimerkiksi joissakin osuuskaupoissa on tuotu tarjolle hävikkilaatikoita ja -pusseja hedelmä- ja vihannes- sekä leipäosastoille. S-ryhmän myymälöissä vanhaksi menossa olevia tuotteita on punalaputettu systemaattisesti jo yli kymmenen vuoden ajan.
Vuonna 2020 S-ryhmän ruokakaupoissa myytiin reilut 80 miljoonaa punalaputettua tuotetta. Kappalemäärissä mitattuna suosituimpia punalapputuotteita ovat etenkin paistopisteen tuotteet (muun muassa riisipiirakat, croissantit ja lihapasteijat), ruisleivät sekä jauhelihat. Euromääräisesti eniten punalaputettuina myydään tuoreita kala- ja lihatuotteita, erityisesti lohifileitä, jauhelihoja ja kanafileitä.
– Ruokahävikin vähentäminen on yhteinen asia, johon jokainen meistä voi vaikuttaa omilla valinnoillaan. Hävikkiä syntyy koko ruokaketjussa, mutta merkittävä osa siitä on peräisin kotitalouksista. Tämän vuoksi onkin tärkeää huolehtia myös siitä, että kaikki kotiin ostettu ruoka tulisi syödyksi, sanoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.
MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla on aiemmin kerrottu myös Lidlin suursuosion saavuttaneesta hävikkilaatikosta.
– Kahden euron hävikkihevilaatikosta on tullut tavoiteltu erikoisuus, jonka ostamisesta ihmiset postaavat someenkin", Lidliltä kerrottiin maaliskuussa 2020.