Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Muistatko vielä Lidlin kohutun korttikampanjan? Kauppaketju käänsi kelkkansa – "plussalaiset" hyötyvätkin nyt kassalla, mutta yhdellä ehdolla

0:46img
Julkaistu 24.06.2020 11:29

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Lidlin kansainvälinen etuohjelma otetaan käyttöön myös Suomessa kesäkuun 25. päivästä alkaen. Vielä muutama vuosi sitten kauppaketju oli sitä mieletä, että kanta-asiakasjärjestelmää ei tarvita.

Lidl ottaa Suomessa käyttöön Lidl Plus -etuohjelman torstaista 25.6 .alkaen. Kyseessä on älypuhelimeen ladattava sovellus, jonka kautta rekisteröityneet käyttäjät saavat tietoa, etuja ja palveluita Lidlistä. Kassalla asiakas skannaa digitaalisen asiakaskortin erilliseen lukijaan.

– Suomalaisten lompakot ovat täynnä erilaisia etukortteja. Halusimme oman etuohjelmamme digitaaliseen muotoon, jotta se kulkee ketterästi mukana. Digitaalinen asiakaskortti on helppo skannata kassalla ja edut ovat käytössä saman tien. Sovelluksen avulla pystymme myös olemaan aktiivisesti vuorovaikutuksessa etuasiakkaidemme kanssa,  Lidl Suomen kaupallinen johtaja Mikko Forsström kertoo Lidlin tiedotteessa.

Sovellus tallentaa myös asiakkaan kuitit sekä takuukuitit. Sovelluksen kautta voi saada esimerkiksi alennukseen oikeuttavia etukuponkeja tiettyyn tuotteeseen tai prosenttialennuksen seuraavaan ostoskertaan. Sovellus toimii myös ulkomailla.

– Tietty tarjous voi olla voimassa vain omassa lähikaupassa tai tietyllä alueella. Lisäksi suomalainen voi saada vaikkapa lomamatkallaan Espanjassa tietoa paikallisista tarjouksista, Forsström kertoo. 

Forströmin mukaan jatkossa kanta-asiakkaille voidaan esimerkiksi tarjota etukäteen tietoa suosituista tuotteista, kysyä heidän mielipidettään uusista palveluista tai kutsua heitä tapahtumiin.

Kohuttu korttikampanja pari vuotta sitten

Vuonna 2018 Lidlillä oli suurta huomiota herättänyt kampanja, jossa ketjun kaupoista Suomessa sai 10 prosenttia alennusta vilauttamalla kassalla mitä tahansa korttia. Kassalla saattoi siis näyttää esimerkiksi kirjastokorttia saadakseen edullisemman hinnan. Kampanjan tarkoituksena oli tuolloin muistuttaa, että Lidlissä hinnat ovat aina edulliset, eikä kanta-asiakasjärjestelmiä tai -kortteja tarvita.

– Haluamme myös muistuttaa, että Lidlissä hinnat ovat pysyvästi matalat eikä asiakkaan tarvitse erikseen pohtia, onko kauppa halpa vai ei, Lidlin silloinen kaupallinen johtaja Timo Hansio totesi tuolloin ja jatkoi:

– Etukortteihin liittyy erilaista hallinnointia. Meidän toimintatapamme on suoraviivainen ja siksi tarjoamme halvat hinnat heti kassalla.

"Aika on nyt selkeästi kypsynyt omalle etuohjelmallemme"

Lidl etuohjelma

Etuohjelman käyttöönotto vaatii älypuhelimen.

Nyt etuohjelman käyttöön kuitenkin päädyttiin. Miksi? 

– Kortti kuin kortti -kampanjamme ovat olleet suosittuja ja ne toivat kassatilanteisiin runsaasti iloa. Aika on nyt kuitenkin selkeästi kypsynyt omalle etuohjelmallemme. Emme halunneet tuottaa yhtä muovikorttia lisää, vaan uskomme että digitaalinen asiakaskortti on tätä päivää, Lidl Suomen viestintäasiantuntija Sanna Mämmi kertoo MTV:lle.

Muistatko vielä? Kun Lidl aikoinaan tuli Suomeen vuonna 2002, myymälöissä ei ollut lainkaan ostoskoreja. Lisäksi Lidlin kassalla pakkaushihnaa ei ollut, vaan ostokset piti nostella kärryyn heti kassan jälkeen ja siirtyä pakkaamaan ne muualle. Keväällä 2007 ostoskorit tulivat kaikkiin myymälöihin. Lisäksi pakkaushihnoja pidennettiin suomalaisten toiveesta.

Uuden etuohjelman käyttöönotto ei Lidlin mukaan vaikuta hintoihin myymälöissä.

– Tarjoamme Suomen edullisimman ostoskorin kaikille asiakkaillemme edelleen ja jatkamme kampanjoita ja tarjouksia kuten tähänkin asti.

Koska uusi etuohjelma on sovelluspohjainen, se toimii ainoastaan älypuhelimissa. Etuja saa siis vain sillä ehdolla, että omistaa älypuhelimen, johon sovelluksen voi ladata. Lidliltä muistutetaan, että suomalaisista noin 83 prosentilla on käytössään älypuhelin.

– Digitaaliset taidot ovat Suomessa erittäin hyvällä tasolla ja suomalaiset käyttävät aktiivisesti erilaisia digitaalisia palveluita. Lidl Plus on lisäpalvelu niille asiakkaillemme, jotka haluavat saada enemmän tietoa ja enemmän etuja.

Lue myös: Ovatko nämä Lidlin tuotteet kopioita vai ei? Kasperin kuva paljastaa yhteneväisyydet – MT: Näin vastaa kauppaketju

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka