Helle on lisännyt niin juomien kuin jäätelöiden myyntiä. Kesän uusin ilmiö ovat kuitenkin kauppaan vilvoittelemaan tulevat asiakkaat.
Video: Huomenta Suomessa keskusteltiin siitä, kuinka paljon helle vaikuttaa ostoskorin sisältöön.
Sää vaikuttaa vahvasti siihen, mitä suomalainen ostoskoriinsa laittaa. Aurinkoisella ja lämpimällä säällä suomalaiset herkuttelevat grillituotteilla ja erilaisilla piknik-eväillä, kuten hedelmillä ja paistopistetuotteilla, Lidlistä kerrotaan. Myös jäätelöiden ja pullovesien myynti kaksinkertaistuu viileämpiin kesiin verrattuna.
– Suomalaiset osaavat ottaa kesästä kaiken irti. Arkinen jauhelihapaketti vaihtuu grillipihveihin ja kauden kasviksiin. Tässä on eletty kuin viimeistä kesä päivää lähes koko heinäkuu ja kauppa käy todella hyvin, Lidlin operatiivinen johtaja Nicholas Pennanen kertoo.
Kauppojen käytävillä viihdytään pidempään
Tällä hetkellä ostoskoreihin päätyy etenkin sesongissa olevia edullisia kasviksia, kuten kesäkurpitsaa ja kukkakaalia. Tuontihedelmistä litteät persikat ja vesimelonit ovat olleet suomalaisten helleherkkuja.
– Kesällä kuluttajat ovat myös selvästi kokeilunhaluisempia ja kaupasta ostetaan erilaisia kastikkeita ja lisukesalaatteja, kokeillaan uusia makuvesiä ja vähäsokerisia limuja, Pennanen luettelee.
LUE MYÖS: Unohda jäätelö ja kylmät juomat! Näin helteellä kannattaisi oikeasti syödä
Sen lisäksi, että helle näkyy ihmisten ostoskoreissa, se näkyy myös kauppojen käytävillä. Vaikka kauppaan mennään pääsiassa ostamaan jääkaappiin täydennystä, asiakkaat ovat hoksanneet kaupan viileiden tilojen tuovan hetkeksi hepotusta myös helteeseen.
Lidin mukaan monet asiakkaat kertovat kaupassa käydessään viihtyvänsä kaupan viileissä tiloissa tavallista pidempään.
Lähde: Lidl