Tuore kyselytutkimus paljastaa suomalaisten kokeman ruokahäpeän.
Felixin ja Orkla Suomen toteuttaman tuoreen kyselyn mukaan ruokavalio aiheuttaa joka toiselle nuorelle aikuiselle suorituspaineita ja usein myös ruokahäpeää. Puolet suomalaisista nuorista aikuisista kertoo, että on joskus hävennyt ruokaostoksiaan. Vanhemmissa ikäryhmissä ruokahäpeää on sen sijaan vähemmän.
Ruokaostoksiaan hävenneistä nuorista aikuisista selvä enemmistö (85 prosenttia) kertoo häpeävänsä eniten ostamansa ruoan epäterveellisyyttä. Toiseksi eniten nuoria aikuisia hävettää valmisruokien ostaminen (34 prosenttia) ja kolmanneksi ostetun ruoan paljous (20 prosenttia).
Lue myös: Terveellistä ruokaa halvalla! Valmisruokahyllystä löytyy edullinen aarre: "Jos jossain kannattaa oikaista, niin tässä"
Ruokaan liittyvät suorituspaineet johtuvat nuorten aikuisten mukaan pääsääntöisesti omista sisäisistä vaatimuksista sekä yhteiskunnan vaatimuksista. Myös sosiaalisella medialla on vaikutusta ruokahäpeän syntymiseen: yli puolet kokee iästä riippumatta, että muiden elämä näyttää sosiaalisessa mediassa terveellisemmältä kuin oma elämä.
Ei kalapuikkoja, maksalaatikkoa tai jauhelihakastiketta someen
Sosiaaliseen mediaan ja ruokaan liittyy suomalaisten mielestä myös ääneen sanomattomia käyttäytymisnormeja. Puolet nuorista aikuisista ajattelee, että sosiaalisessa mediassa voi jakaa vain kauniita ruoka-annoksia, ja lähes yhtä moni on sitä mieltä, ettei kehtaisi jakaa omia arkiruokiaan siellä.
Eri ruokalajeista selvästi heikoimmin sosiaaliseen mediaan jaettaviksi koetaan iästä huolimatta kalapuikot, maksalaatikko ja jauhelihakastike. Ainoastaan noin 5 prosenttia suomalaisista koki kyseisten ruokalajien sopivan sosiaaliseen mediaan
Kyselyn perusteella kaikki suomalaiset ovat yksimielisiä siitä, mitkä ruoat eivät sovi sosiaaliseen mediaan. Listan kärkeä pitävät kolme tuttua arkiruokaa: kalapuikot, maksalaatikko ja jauhelihakastike.
Kuitenkin lähes kaikki nuoret aikuiset kertovat syövänsä useimmiten nimenomaan tavallista arkiruokaa. Nuoret aikuiset kertovat myös pitävänsä enemmän nimenomaan tavallisesta ruoasta kuin ruokahifistelystä.
Felixin ja Orkla Suomen toteuttivat kyselytutkimuksen Norstatin kuluttajapaneelissa vuodenvaihteessa. Kyselyyn vastasi 1 302 suomalaista. Otanta suoritettiin kansallisesti edustavana.