Leipomo Rostenin kehittelemä uutuuspiirakka kruunattiin maanantaina Suomalainen menestysresepti -kilpailun voittajaksi. Piirakkainnovaatio on ehtiny jo herättää keskustelua suuntaan jos toiseenkin.
Suomalainen menestysresepti -ohjelman voittaja selvisi maanantaina esitetyssä finaalijaksossa Nelosella. Viiden ruokatuotefinalistin joukosta voittajaksi nousi turkulaisen Rostenin leipomon Rostis. Kyseessä on karjalaisia perinteitä heijasteleva piirakka: ruiskuoren sisään kätkeytyy riisipuuro- ja munatäyte.
Karjalaisten juurien kunnioittaminen oli tärkeää sekä tuotteen kehittäneelle Rostenin leipomon Katariina Vesteriselle että markkinointijohtaja Veera Meltovaaralle.
– Kokeilin ruiskuoren sisään kotikeittiössäni mitä hullumpia täytteitä kasviksista homejuustoon. Sitten tajusimme palata ajatuksissamme Suomeen ja asia oli sillä selvä: rapean ruiskuoren sisältä löytyy riisipuuroa ja maukas munatäyte. Karjalaisia perinteitä heijasteleva piirakka täytteineen on nyt yhdessä rapean herkullisessa paketissa, iloitsi Rostenin leipomoa kilpailussa edustanut Katariina Vesterinen.
"Kuinka niin ruokainnovaatio?"
Vaikka muutaman päivän myynnissä ollut Rostis onkin ehtinyt jo kerätä runsain määrin positiivista palautetta asiakkailta, on tuote herättänyt myös kritiikkiä. MTV:n lukija Ina Liljeströmin mielestä on väärin kutsua Rostista uudeksi innovaatioksi, sillä samantapaista piirakkaa on tehty Savossa jo pitkään.
– Kuinka niin ruokainnovaatio? Eihän se pidä paikkansa! Näitä piirakoita on leivottu Savossa ainakin vuosikymmeniä taikka vuosisatoja.
Liljeströmin mukaan samanlaisen piirakan, joka tunnetaan Savossa nimellä syrjäpiirakka, ohje löytyy muun muassa kirjasta Savolainen syömälysti (Savonia AMK, 2009).
– Itse leivoin näitä juuri pari viikkoa sitten omassa kotikeittiössäni.
Rosten vastaa: Eri asia leipoa kotona piirakkaa kuin kehitellä paistopistetuote
Leipomo Rostenin Veera Meltovaara kertoo arvanneensa jo ennakkoon tuotteen herättävän keskustelua. Perinneruoat ovat monelle tunneasia.
– Arvasin, että tällaista keskustelua voi syntyä, kun tähän lähtee mukaan. Karjalahan on täynnä kaikenlaisia piirakoita. Meidän tuotteessamme on kuitenkin mukana omaa ajattelua ja se on suunnattu nimenomaan paistopistemyyntiin, Meltovaara sanoo MTV:lle.
On eri asia leipoa kotona pellillinen piirakoita kuin innovoida maanlaajuiseen jakeluun menevä paistopistetuote. Meltovaaran mukaan Rostenilla on koko ajan kuitenkin korostettu, että tuotteessa ei olla keksitty pyörää uudelleen.
– Sen olemme avoimesti sanoneet. Idea on ollut päivittää piirakkaa on the go -tuotteeksi. Emme missään nimessä halua aliarvioida mitään karjalaisia tuotteita tai perinteitä. Tämä ei ole keneltäkään pois.
Rostenin leipomon tarkoituksena oli kehitellä nimenomaan ruispohjainen paistopistetuote. Sille oli olemassa selkeä markkinarako. Lisäksi piirakan sisältä löytyvä kananmuna tekee tuotteesta myös proteiinipitoisen.
– Olen itsekin karjalanpiirakan suuri fani ja kuluttaja, mutta se on sitten eri tuote.
Meltovaara kertoo, että Rostiksen myynti on lähtenyt käyntiin erinomaisesti. Hänen mukaansa myynnit ovat ylittäneet myös S-ryhmän ennakko-odotukset.
– Suurin osa palautteesta on ollut pelkkää positiivista ja ihmiset ovat ottaneet tuotteen omakseen saman tien. On onnistunut olo siitä, että olemme pystyneet vastaamaan tarpeeseen.