Peruna ei noussutkaan viime vuonna ruokatrendiksi, vaikka K-ryhmän Ruokailmiöt-tutkimus niin ennusti. Miltä perunan tulevaisuus nyt näyttää?
Peruna on kotimainen, monipuolinen ja ilmastoystävällinen perusraaka-aine, jonka kulutus on kuitenkin vähentynyt sitä mukaa kun väestö on vaurastunut. Perunan ruokapöydissä korvaavat yhä useammin pasta, nuudeli tai riisi.
Viime vuonna K-ryhmän Ruokailmiöt-tutkimus ennusti, että suomalaiset löytävät perunan uudelleen ja sen myynti lähtisi nousuun. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan perunan myynti on pysynyt vakaana.
– Perunan sijaan juuresten suosio on kasvussa, erityisesti erikoisemmat ja värikkäät juurekset ovat kiinnostaneet aiempaa enemmän. Ne ovatkin ensi vuoden trendiennusteiden joukossa kasvavana tuoteryhmänä, K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovi sanoo tiedotteessa.
Lue myös: Tätä ruokaa suomalaiset ahmivat – kasvua 203 prosenttia: "Myynti suurempaa kuin kalapuikkojen"
Liila peruna tuo uusia makuelämyksiä
Mutta kyllä perunakin voi olla erikoinen ja värikäs. K-ryhmän päivittäistavaratoimialan asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar kertoo MTV Uutisille, että peruna tulee nostamaan päätään uudenlaisten lajikkeiden myötä.
– Esimerkiksi Pohjanmaalla viljellään liilaa perunaa, ja niistäkin voidaan saada ihan uudenlaisia makukokemuksia, Jungar sanoo.
Perunan keittäminen ja kuoriminen voidaan nähdä työlääksi, minkä vuoksi myös jalostettujen perunoiden kulutuksen ennustetaan kasvavan.
– Ennen kaikkea perunapakasteet, jotka helpottavat varsinkin perheellisten ruoanlaittoa ihan arjessa, tulee kyllä kasvamaan myöskin ensi vuonna, Jungar ennustaa.
Viime vuonna ruokapakasteiden myynti lisääntyi K-ryhmän kaupoissa 10 prosentilla.
Lue tästä kuusi hyvää syytä popsia perunaa!
Lue myös: Perunaguru Sanna paljastaa yhden helpon kikan, jolla muusista tulee täydellistä: "Voitteko kuvitella, että muusin voi tehdä näin?"
Lähde: K-ryhmä