K-ryhmän teettämän Ruokailmiöt-tutkimuksen mukaan suomalaiset ostavat yhä enemmän kalaa, marjoja ja yrttejä. Kestosuosikki kalapuikkojen rinnalle on hiipinyt etnisempi vaihtoehto.
Sushi maistuu suomalaisille. K-ryhmän mukaan vuoden 2019 hittituote on ollut sushi, jonka myyntikehitys on ollut huimat 203 prosenttia.
– Sushin myynti on suurempaa kuin kalapuikkojen, K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovi sanoo.
Sushi ei ole vain trendikkäiden kaupunkilaisten ravintoa. Japanilainen ruoka on tullut rytinällä myös lapsiperheiden pöytiin.
Lue myös: Onko sushi terveellistä? Asiantuntijalta silmiä avaava vastaus
Kaupasta halutaan ravintolatasoista valmisruokaa
Sushin myynnin kasvu kertoo paitsi ruokalajin herkullisuudesta, myös toisesta trendistä. Yhä useammin kaupoissa myydään paikan päällä valmistettua ruokaa. K-ryhmän kaupoista 25:ssä valmistetaan tällä hetkellä sushia paikan päällä. Vuonna 2020 määrää on tarkoitus lisätä.
Paikan päällä tehty ruoka on osa elämyksellisyyden trendin kasvua. Kuluttajat haluavat ruokaseikkailuja, mutta myös helppoja ja nopeita tapoja kokeilla uutta. Ravintolatasoinen valmisruoka tekee kauppansa.
Lue myös: Asiantuntijat paljastavat 10 asiaa, joihin eivät buffetpöydässä koskisi
Aasialaiset maut kiinnostavat suomalaisia
Asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar sanoo, että Aasia, erityisesti Japani ja Korea, kiinnostavat suomalaisia kuluttajia. Kiinnostus aasialaisiin makuihin kasvaa edelleen vuonna 2020.
Jungarin mukaan ruokatrendien edelläkävijät tulevat ensi vuonna näkemään fuusioiden fuusioita. Esimerkkinä hän mainitsee karjalanpaistin, joka voidaan valmistaa vaikka aasialaisella twistillä Afrikan ruokakulttuurista sävyjä poimien.
Sushissa fuusioitumisen trendi näkyy esimerkiksi siinä, että ruokalajia valmistetaan kotimaista kalaa hyväksikäyttäen. Kenties joku rohkea lähtee korvaamaan riisin ohralla.
Lue myös: Jani teki perinteisiin kalapuikkoihin yhden pienen muutoksen ja kuului spontaani "jes" – näistä tuli hitti!
***
8:11
Lähde: K-ryhmä