Kuluttaja: S-ryhmä "ei tiedä", valmistajat eivät kommentoi – ovatko Rainbow- ja Pirkka-ruoat oikeasti samaa tavaraa kuin kalliimmat brändituotteet?
Kuluttaja-lehden tuoreimmassa numerossa perehdytään kauppojen niin sanottuihin private label -tuotteisiin. Ovatko kauppojen halpamerkit oikeasti samaa tavaraa kuin kalliimmat brändituotteet?
Kuluttaja-lehti selvitti, myydäänkö suomalaisissa kaupoissa samaa tavaraa eri tuotemerkkien alla. Lehden mukaan peräti neljäsosa suomalaisten ruokakauppaostoksista on niin kutsuttuja private label -tuotteita, eli kauppojen omia merkkejä, kuten S-ryhmän Rainbow- tai X-tra-tuotteita tai K-ryhmän Pirkka- tai K-menu-tuotteita.
Kauppojen oman merkin tuotteita ostetaan usein niiden edullisemman hinnan vuoksi, mutta monia saattaa mietityttää sisältö: mistä tietää, ovatko tuotteet kakkoslaatua vai samaa brändikamaa eri hinnalla ja paketilla varustettuna?
Sama tuote samalta tehtaalta?
Kuluttaja-lehden mukaan kauppojen omia merkkituotteita valmistavat usein aivan samat tehtaat, joiden brändituotteet kilpailevat ostajan huomiosta samalla hyllyllä.
Esimerkiksi Atrian lihatuotteita on myynnissä sekä brändin omalla nimellä että kolmen eri kauppaketjun tuotteina. Tuotteiden hinta voi kuitenkin erota toisistaan merkittävästi. Atria ei suostu kommentoimaan Kuluttaja-lehdelle, ovatko esimerkiksi broilerin fileesuikaleet samoja Atrian, Pirkan, Kotimaista- ja Kanamestari-paketeissa.
Keskon omien brändien kehityspäällikkö Hayde Furuback kertoo Kuluttaja-lehdelle, että K-ryhmän tuotteiden raaka-aineissa on eroja vastaaviin brändituotteisiin.
S-ryhmän vastaus on sen sijaan mystisempi. SOK:n Ilkka Alarotu ei vahvista eikä kiistä epäilystä, että osa kaupan omista tuotteista olisi täsmälleen samaa tavaraa valmistajan brändien kanssa.
– Moni miettii tätä, ja emme sitä ihan varmasti tiedä. Tunnemme oman merkkimme reseptiikan, mutta emme tiedä, onko tuotteilla eroa tavarantoimittajan brändiin vai ei. Sen tietää vain tavarantoimittaja, Alarotu kommentoi Kuluttajalle.
Kauppa kehottaa Kuluttaja-lehteä kysymään asiaa valmistajilta, valmistajat taas kaupalta.
Kaupan oma merkki ei tarkoita kakkoslaatua
Kuluttajan mukaan kaupan omien merkkien tuotteiden laatu vaihtelee, eikä voi yleispätevästi sanoa, että ne olisivat kakkoslaadun tavaraa. Monet niin sanottujen halpamerkkien tuotteet ovat jopa voittaneet lehden toteuttamia vertailutestejä.
Joka tapauksessa, kaupan omat merkit ovat herättäneet kritiikkiä, sillä halpojen hintojen on arveltu ajavan tuottajat ahtaalle. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on sen sijaan epäillyt tuotteisiin liittyvän kilpailullisia ongelmia, sillä kauppa on Suomessa vahvasti keskittynyttä.
Kaupan edustajat kuitenkin kiistävät syytökset ja muistuttavat, että kauppojen omien merkkien valmistamisella on posiitiviset työllistämis- ja tulovaikutukset. Lisäksi ne voivat avata pienellekin tuottajalle pääsyn valtakunnalliseen jakeluun.
Kuluttaja-lehden jutusta kertoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.
Lähde: Kuluttaja
Aiheeseen liittyvää:
Makuja-videot
Parhaat ruokaohjelmat
-
MasterChef Suomi
MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.
Suosituimmat reseptit
-
Kaalilaatikko – Pirjon paras resepti, johon sinäkin rakastut
-
Avokadopasta à la Alexander Gullichsen
-
Mokkapalamutakakku
-
Lohta toscanalaiseen tapaan – Hanna Sumarin vartissa valmistuva hittiruoka
-
Uunijuurekset Kari Aihisen tapaan
-
Vappu Pimiän yön yli -sämpylät
-
Itkukana – Hanna Gullichsenin helppo arkiruoka
-
Vappu Pimiän saaristolaisleipä
-
Kaalilaatikko Kari Aihisen tapaan eli "päivitetty kaalilaatikko"
-
Parhaat lihapullat – Kari Aihinen paljastaa helpon luotto-ohjeensa