Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Kuluttaja: S-ryhmä "ei tiedä", valmistajat eivät kommentoi – ovatko Rainbow- ja Pirkka-ruoat oikeasti samaa tavaraa kuin kalliimmat brändituotteet?

ruokakauppa nainen lihahylly
Ovatko kaupan omat merkit todellisuudessa samaa tavaraa kuin vastaavat brändituotteet? Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 28.10.2019 14:41

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Kuluttaja-lehden tuoreimmassa numerossa perehdytään kauppojen niin sanottuihin private label -tuotteisiin. Ovatko kauppojen halpamerkit oikeasti samaa tavaraa kuin kalliimmat brändituotteet?

Kuluttaja-lehti selvitti, myydäänkö suomalaisissa kaupoissa samaa tavaraa eri tuotemerkkien alla. Lehden mukaan peräti neljäsosa suomalaisten ruokakauppa­ostoksista on niin kutsuttuja private label -tuotteita, eli kauppojen omia merkkejä, kuten S-ryhmän Rainbow- tai X-tra-tuotteita tai K-ryhmän Pirkka- tai K-menu-tuotteita.

Kauppojen oman merkin tuotteita ostetaan usein niiden edullisemman hinnan vuoksi, mutta monia saattaa mietityttää sisältö: mistä tietää, ovatko tuotteet kakkoslaatua vai samaa brändikamaa eri hinnalla ja paketilla varustettuna?

Sama tuote samalta tehtaalta?

Kuluttaja-lehden mukaan kauppojen omia merkkituotteita valmistavat usein aivan samat tehtaat, joiden brändituotteet kilpailevat ostajan huomiosta samalla hyllyllä.

Esimerkiksi Atrian lihatuotteita on myynnissä sekä brändin omalla nimellä että kolmen eri kauppaketjun tuotteina. Tuotteiden hinta voi kuitenkin erota toisistaan merkittävästi. Atria ei suostu kommentoimaan Kuluttaja-lehdelle, ovatko esimerkiksi broilerin fileesuikaleet samoja Atrian, Pirkan, Kotimaista- ja Kanamestari-paketeissa.

Keskon omien brändien kehityspäällikkö Hayde Furuback kertoo Kuluttaja-lehdelle, että K-ryhmän tuotteiden raaka-aineissa on eroja vastaaviin brändituotteisiin.

S-ryhmän vastaus on sen sijaan mystisempi. SOK:n Ilkka Alarotu ei vahvista eikä kiistä epäilystä, että osa kaupan omista tuotteista olisi täsmälleen samaa tavaraa valmistajan brändien kanssa.

– Moni miettii tätä, ja emme sitä ihan varmasti tiedä. Tunnemme oman merkkimme reseptiikan, mutta emme tiedä, onko tuotteilla eroa tavarantoimittajan brändiin vai ei. Sen tietää vain tavarantoimittaja, Alarotu kommentoi Kuluttajalle.

Kauppa kehottaa Kuluttaja-lehteä kysymään asiaa valmistajilta, valmistajat taas kaupalta.

Kaupan oma merkki ei tarkoita kakkoslaatua

Kuluttajan mukaan kaupan omien merkkien tuotteiden laatu vaihtelee, eikä voi yleispätevästi sanoa, että ne olisivat kakkoslaadun tavaraa. Monet niin sanottujen halpamerkkien tuotteet ovat jopa voittaneet lehden toteuttamia vertailutestejä.

Joka tapauksessa, kaupan omat merkit ovat herättäneet kritiikkiä, sillä halpojen hintojen on arveltu ajavan tuottajat ahtaalle. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on sen sijaan epäillyt tuotteisiin liittyvän kilpailullisia ongelmia, sillä kauppa on Suomessa vahvasti keskittynyttä.

Kaupan edustajat kuitenkin kiistävät syytökset ja muistuttavat, että kauppojen omien merkkien valmistamisella on posiitiviset työllistämis- ja tulovaikutukset. Lisäksi ne voivat avata pienellekin tuottajalle pääsyn valtakunnalliseen jakeluun.

Kuluttaja-lehden jutusta kertoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.

Lue myös: Tämä kyltti Viking Linen buffetissa muutti asiakkaiden käytöksen kertaheitolla

Lähde: Kuluttaja

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka