Helppous ja huolettomuus ovat trendejä, jotka ovat vauhdittaneet etenkin roseeviinien suosiota.
Suomalaiset ovat alkaneet suosia aikaisempaa enemmän laadukkaita kuohuvia ja viinejä, selviää Eckerö Linen myyntitilastoista. Yksi tänä vuonna selvästi eniten suosiotaan kasvattanut juoma on roseeviini, jonka myynti on tilastojen mukaan noussut huimat 27 prosenttia.
– Roseeviinien suosio on maailmanlaajuinen trendi, joka on tehnyt tuloaan Suomeen jo viimeisten viiden vuoden ajan. Trendi on rantautunut Suomeen kunnolla pari vuotta sitten ja suosio jatkaa koko ajan kasvuaan, viiniasiantuntija Joonas Vainio kertoo Makuja.fi:lle.
LUE MYÖS: Sommelier paljastaa, mikä on tärkeintä viinin maistelussa
Roseeviinien huima suosio johtuu asiantuntijan mukaan osittain kategorian kasvusta, eli tarjonnan lisääntymisestä. Alkon myyntitilastojen mukaan roseeviini kasvatti suosiotaan tammi-kesäkuun välisenä aikana 25 prosenttia samalla, kun lähes kaikkien muiden tuoteryhmien myynti laski.
Videolta selviää, miten Suomi juo. Artikkeli jatkuu videon alla.
8:10
– Osittain suosio johtuu siitä, että aivan kuten kuohuviinejäkin, myös roseeta on helppo juoda. Se on helppoa, hauskaa ja huoletonta, Vainio kertoo ja lisää, että puna- ja valkoviineihin liitetään monesti enemmän viinitietoutta.
Raikkaus näkyy niin lautasella kuin lasissa
Miehen mukaan helppous ja välittömyys korostuvat yleisesti koko viinimaailmassa. Viinin juomisesta halutaan tehdä pelottavan ja monimutkaisen maailman sijaan helposti lähestyttävää.
– Rosee on helppo yhdistää ruoan kanssa, ja sen makumaailmassa on keveyttä ja raikkautta, jotka näkyvät tällä hetkellä vahvasti myös gastronomiassa.
Roseeviinien ohella myös samppanjat kasvattavat myyntiään. Eckerö Linen myyntitilastojen mukaan samppanjan myynti on kasvanut tänä vuonna noin 16 prosenttia.
– Samppanjat nousevat koko ajan, mutta hitaampaa tahtia, Vainio lisää ja ennustaa Proseccon suosio kasvavan tulevaisuudessa etenkin nuorempien kuluttajien keskuudessa.