Ruokakauppojen alennustarrat ovat osoittautuneet hyvin toimivaksi keinoksi useissa suomalaisissa ruokakaupoissa.
Monissa suomalaisissa ruokakaupoissa esimerkiksi liha- ja maitotuotteita myydään alennuksella, kun parasta ennen -päiväys tai viimeinen käyttöpäivä alkaa lähestyä. S-ryhmän marketkaupan suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen kertoo Makuja.fi:lle, että elintarvikkeiden alennustarrat on todettu S-ryhmän kaupoissa hyvin tehokkaiksi.
TIESITKÖ? Ruokakauppojen tilaus- ja ennustejärjestelmien tavoitteena on pitää hävikki mahdollisimman pienenä samalla, kun asiakkaille pyritään tarjoamaan riittävästi kunkin ruokakaupan valikoimaan kuuluvia tuotteita. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että pyritään takaamaan, ettei mikään tuote lopu hyllystä kesken kaiken – muttei mitään tuotetta jäisi myöskään yli, roskiin heitettäväksi.
– Jos jotain tuotteita on jäämässä hyllyyn, niin me myymme ne 30 prosentin alennuksella. Se vähentää todella tehokkaasti tuoretuotteiden hävikkiä, Lyytikäinen toteaa.
– 30 prosentin alennus toimii valtakunnallisesti tosi hyvin, Lyytikäinen jatkaa.
Hinta on suomalaisille merkittävä valintaperuste
Lyytikäinen kertoo, että suomalaiset pitävät elintarvikkeiden hyvää laatua itseisarvona, mutta myös hinnalla on suuri vaikutus siihen, mikä tuote ostoskoriin valitaan. Yksi esimerkki tästä on alennuslapuin merkittyjen tuotteiden menekki.
– Laatu on itsestään selvä asia, ja sen pitää olla kohdallaan, mutta kyllähän se hintakin toki merkkaa. Kyllä niille 30 prosentilla alennetuille tuotteille kysyntää löytyy, hän toteaa.
Pääkaupunkiseudun Alepoissa on meneillään kokeilu, jossa 21–23 aikaan saa kaksinkertaisen – peräti 60 prosentin – alennuksen perinteisin alennustarroin merkityistä tuotteista. Kokeilu on tähän mennessä osoittautunut hyvin onnistuneeksi.
– Heillä on huomattavasti pienentynyt hävikki tämän ekstratarjouksen myötä, Lyytikäinen toteaa.