Legendaarinen Camping-grillimakkara täyttää tänä vuonna jo 50 vuotta. Tiesitkö, että makkara tehtiin alun perin Sinisen Lenkin pikkuveljeksi?
HK Camping-grillimakkara kehitettiin keväällä 1967 alun perin helpommin nuotiolla grillattavaksi lenkkimakkaraksi, Sinisen Lenkin ”pikkuveljeksi”. Nimi olikin pitkään Camping-lenkki, ennen kuin grillimakkaratermi vakiintui.
Juhlavuoden kunniaksi HK Camping Originaliin ja Juustoon on tehty kuluttajien toiveiden mukaisesti maun ja rakenteen perusparannus voimistamalla savustusta ja vahvistamalla maustetasoa.
– Kuluttajat toivoivat helpommin nuotiolla kypsennettävää makkaraa. Vuonna 1963 markkinoille tullut Sininen Lenkki® oli kokonsa puolesta siihen hiukan hankala. Helpompi grillimakkaran muoto oli napakymppi, kertoo HKScan Finland Oy:n kategoriapäällikkö Marika Rikkonen.
Suomalaisten kesävietto ja lomailu poikkesi 50 vuotta sitten melkoisesti tämän päivän menosta. 1960–70 -lukujen telttailu ja mökkeily ovat vaihtuneet osin hotellielämään ja valmismatkoihin. Kesäruuanlaittoon ulkona ei ollut kaasugrillejä eikä vaihtoehtoja kesäherkuiksikaan ollut niin paljon kuin tänä päivänä. Makkara kuitenkin maistui suomalaisille, kuten se maistuu edelleenkin.
Resepti muuttunut hieman vuosien varrella
Vaikka Camping-grillimakkaran perusresepti on pysynyt kutakuinkin samana jo 50 vuotta, on sitä päivitetty vuosien varrella aika ajoin. Suolan määrää on vähennetty, natriumglutamaatti on poistettu ja aikaisemmin laktoosia sisältänyt makkara on nykyään täysin laktoositon.
HK Camping Original on vuosien varrella saanut seurakseen useita eri variantteja, joista Juusto on jäänyt suosittuna makuna perusvalikoimiin. Muita erikoismakuja vuosien varrella ovat olleet:
• Camping Juusto
• Camping Kevyt
• Camping Chorizo
• Camping Makkarapihvit
• Camping Juhlalenkki
• Camping Kuoreton
• Camping Hot Summer BBQ
• Camping Nakki
• Camping Parila
• Camping Jalapeno
• Camping Savupitkä
• Camping BBQ
• Camping Savupätkä
• Camping PoPo Porsas-porkkana lanseerataan toukokuussa 2017
Camping oli grillaustrendin uranuurtaja Suomessa. Uusi tuote löysi nopeasti tiensä suomalaisten suosikkiherkuksi.
Vuodessa myydään yli 2 miljoonaa pakettia
HK:n mukaan Campingin suosion salaisuus on tutussa ja turvallisessa maussa ja tämä näkyy myös myyntimäärissä. Viime vuonna Camping-grillimakkaraa myytiin yli 2 miljoonaa pakettia. Huippuvuosista myyntimäärät ovat luonnollisesti pienentyneet, koska vaihtoehtoja on nykyään tarjolla kymmeniä.
– Aikaisemmin grillimakkarat luokiteltiin A- ja B- luokan makkaroihin. Camping oli B-luokan parhaimmistoa, minkä todistaa myyntimäärät kautta aikojen, toteaa Rikkonen.
Lähde: HK
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.