Legendaarinen lenkkimakkara, HK Sininen Lenkki täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Lenkkimakkara maistuu suomalaisille siinä määrin, että sitä myydään vuosittain yli kahdeksan miljoonaa pakettia.
Mitä Sininen Lenkki sisältää?
- suomalaista naudanlihaa rasvaisena jauhelihana
- koneellisesti erotettua porsaanlihaa
- kamaraemulsiota
- perunajauhoa
- tärkkelystä
- fosfaattia
- suolaa
- lisäaineita, muun muassa natriumglutamaattia
- mausteita
- vettä
HK Sininen Lenkki on tullut viimeisen 60 vuoden aikana taatusti tutuksi kaikille suomalaisille. Kun ravintoloitsija, keittiömestari Kari "Kape" Aihinen kävi maistattamassa makkaraa suomalaisille, lähes kaikki kommentoivat sen olevan tuttu jo lapsuudesta asti.
Suuri osa Aihisen maistatukseen päätyneistä kertoi, että makkara maistuu parhaiten juuri lämpimänä, mutta saattaa mennä myös kylmänä. Lenkistä valmistettuja lempiruokia olivat uunimakkara sekä pannulla paistettu kastike, jonka kaverina tarjoillaan perunamuusia.
Video Aihisen seikkailuista kansan parissa näytettiin HK:n mediatilaisuudessa, jossa paljastettiin myös tuoreen makkaratutkimuksen tuloksia sekä se, mistä tämä kansallislenkki on alun alkaen saanut nimensä.
Lue myös: Tiesitkö tätä Domino-kekseistä? Klassikkotuotteeseen tehtiin oleellinen reseptimuutos
Lenkkimakkaran syntytarina
HKScan Suomen markkinointijohtaja Mikko Järvinen kertoo, että "HK:n sinisen" tarina alkoi vuonna 1963, jolloin lihatalo sai uuden makkaramestarin, Urho Hirvosen.
– Maailmalta löytyi uusi tapa valmistaa makkaraa, eli käytettiin tällaista keinosuolta. Se oli nopeampi ruiskuttaa ja saatiin isompia volyymeja tehtyä, Järvinen kertoo.
1960-luvulla makkaroita myytiin vielä kaupan palvelutiskiltä irtomyyntitavarana. Vaihtoehtoja oli kaksi: lenkkimakkara, jonka kuoreen oli painettu elintarvikevärillä sinisellä "lenkkimakkara" ja toinen, jonka kuoreen oli painettu punaisella elintarvikevärillä "kiuaslenkki".
– Kauppiaat olivat itseasiassa ensimmäiset, jotka tämän brändin kehittivät. He halusivat helpottaa omaa tilaamistaan ja alkoivat tilata "huomiselle kymmenen sinistä ja viisi punaista", Järvinen kertoo.
Kuvassa HK:n entinen makkaramestari, Urho Hirvonen.HKScan Suomi
Kansa kaipasi helppoa ja nopeaa ruokaa, joten makkaran myyntivolyymit kasvoivat nopeasti. Lenkkitarjous saattoi olla usein sisäänheittotuotteena kaupan mainoksissa.
Vuonna 1973 makkara siirtyi vakuumipakkaukseen ja kauppiaiden suissa muodostunut brändi ui myös viralliseen tuotenimeen. Brändi rekisteröitiin virallisesti vuonna 1980.
Makuvariantteja siniselle ei ollut alkuvuosina kovinkaan paljoa. Vuonna 1978 julkaistiin Extra Sininen lenkki, joka oli ensimmäinen laktoositon makkara, mutta sen valmistaminen lopetettiin jo 90-luvulla. Punainen kiuaslenkki taas hiipui jo 80-luvulla.
Lenkkimakkaroita tuottaa tänä päivänä useampi valmistaja. Sinisen Lenkin suora kilpailija on Atrian Punainen Lenkki. Muita lenkkimakkaravalmistajia ovat esimerkiksi Snellman, Wigren ja Kivikylän.
2000-luvulla tilanne kuitenkin muuttui ja markkinoille tuli liuta uutuustuotteita, kuten tankomakkara, lenkkiviipale sekä uunimakkara juustolla. Suurin osa tuoteinnovaatioista ei ole enää myynnissä, mutta lenkin kevyt- ja juustoversio ovat pitäneet pintansa.
Lue myös: Tiesitkö? Näin Fazerin Sinisen resepti päätyi Suomeen – yllättävät faktat satavuotiaasta suklaasta
Suosikkimakkararuoat
HKScanin alkuvuodesta toteuttaman kyselyn* mukaan suosikkiruoka HK:n sinisestä on ylivoimaisesti uunilenkki. Vastaajista 81 prosenttia oli sitä mieltä, että lenkki kuuluu valmistaa nimenomaan juuston kanssa. Toiselle sijalle suosikkiruoissa ylsi makkarakastike, jota seurasi makkarakeitto ja makkaraperunat.
Kari Aihisen mukaan makkaraa pitää paistaa ensiksi pannulla, jotta siihden saadaan makua – ja näyttäähän se paremmalta.HKScan Suomi
Vastaajista 54 prosenttia kertoi, että makkara maistuu kylmänä ja kuumana, 40 prosenttia syö sen vain kuumana ja 6 prosenttia taas pelkästään kylmänä.
– Unelmien lenkkiruokayhdistelmä on uunimakkara perunan kanssa, ruskea kastike, ruisleipä, vihersalaatti ja juomana maito, Järvinen kertoo kyselyn tuloksista.
Ruokajuomaksi naiset valitsivat useimmiten veden, miehet taas olutta tai maitoa.
*) Tutkimuksen kohderyhmä oli 18–75 -vuotiaat ja kyselyyn vastasi 1000 suomalaista. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Tutkimuksen toteutti tammikuussa 2023 Bilendi Oy.
Lue myös: Lauantaimakkaran myynti lopetettiin, palauteryöppy yllätti valmistajan täysin – klassikkotuotteisiin kajoaminen menee suomalaisilla tunteisiin
Lue myös: Klassikkosuklaa mullistui täysin: Tuttu muoto on nyt historiaa, ja makukin muuttui!
Katso myös: Halpa vs. kallis: Voiko halpa grillimakkara päihittää lihaisan kyrsän?
6:45Halpa vs. kallis testasi grillimakkarat.