Lammas on perinteinen pääsiäisherkku, joka löytää pääsiäisen aikaan tiensä moneen ruokapöytään.
Pääsiäinen on muotoutunut suomalaisille tärkeäksi ruokajuhlaksi. Muista sesongeista poiketen pääsiäinen on erityisen monipuolinen lihatuotteiden- ja tuotetyyppien sesonki, koska pyhien aikana ruokaa valmistetaan useaan otteeseen.
Lampaan lihaa myydään yli 1,5 miljoonaa kiloa
Lammas on perinteinen pääsiäisherkku – ja tämä näkyy myös myyntimäärissä. Pääsiäisaikaan Suomessa myydään lammasta yli 1,5 miljoonaa kiloa. Viime vuosina etenkin luuttomien paistien ja tuoreen lihan myyntimäärissä on ollut havaittavissa kasvua.
Pääsiäisen ruokiin kuuluvat myös perinteiset grillimakkarat ja -pihvit, joiden ensimmäinen myyntipiikki on juuri pääsiäisenä. Grillimakkaroissa huhtikuun myynti on peräti noin 2,5 miljoonaa kiloa.
– Suuntaus on luullisista lampaan paisteista kohti luuttomia paisteja, pakastetusta lihasta tuoreeseen. Myös lampaan fileet ovat kasvattaneet suosiotaan, HKScan Finland Oy:n markkinointijohtaja Mikko Järvinen kertoo.
Pääsiäisenä syödään muutakin kuin lammasta
Myös broilerin ja kalkkunan myynti kasvaa pääsiäisen aikaan. Niitä myydään yhteensä koko huhtikuun aikana noin 5 miljoonaa kiloa.
Porsaan ja naudan lihat ovat myös erittäin tärkeässä roolissa pääsiäisenä. Naudan lihaa myydään huhtikuussa yli 50 prosenttia enemmän kuin keskimäärin muina kuukausina. Erityisesti fileet ja paistit ovat naudanlihan pääsiäissuosikkeja.
– Sen lisäksi, että pääsiäisenä käytetään aiempaa monipuolisemmin erilaisia lihoja, näkyvät tänä pääsiäisenä myös muut vallitsevat ruokatrendit. Lihan valmistamisessa suositaan pitkää slowfood-kypsentämistä. Pääsiäisen resepteihin on perinteisesti kuulunut hedelmäisten makujen yhdistäminen liharuokiin, esimerkkeinä persikka ja ananas. Pääsiäisen ruokasuosikeissa on myös vaikutteita venäläisestä keittiöstä, kuten valkosipulin ja hunajan käyttö liharuoissa, Järvinen toteaa.
Lähde: HKScan Finland Oy