K-ryhmän selvityksen mukaan lähes puolet suomalaisista haluaa edistää aktiivisesti hyvinvointiaan ruokavalinnoilla. Vaikka varsinkin vuoden alku on usein hyvinvointilupausten aikaa, tilastojen perusteella vuoden pimeimpinä kuukausina ostoskoriin sujahtaa kesää enemmän punaista lihaa, pizzapakasteita ja irtokarkkeja.
K-ryhmän selvityksen perusteella jopa 47 prosenttia suomalaisista haluaa edistää aktiivisesti hyvinvointiaan ruokavalinnoillaan.
– Suomalaiset ovat tällä hetkellä erittäin kiinnostuneita siitä, millaisia vaikutuksia ruoalla on. Kun kysyimme tämän vuoden trendeistä, ostoskoriin halutaan valita esimerkiksi enemmän kasviksia, lähiruokaa, vatsan hyvinvointia tukevia ruokia, luomutuotteita sekä erilaisia proteiinituotteita. Arjen hyvinvointi näkyy myös haluna välttää sokeria, suolaa, rasvaa ja lisäaineita, kertoo K-ryhmän asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar.
LUE MYÖS: Lidlin banaaneihin oleellinen muutos – merkittävä vaikutus Suomen suosituimman hedelmän myyntiin
Tammikuu talvikuukausissa merkittävä poikkeus
Joulun ja uudenvuoden herkuttelukauden jälkeen moni tekee terveellisempään elämäntapaan tähtäävän uuden vuoden lupauksen. Tammikuussa monen talviherkun myynti notkahtaa hetkellisesti ja esimerkiksi terveysvalmisteiden myynti on korkeimmillaan. Ostoskoreissa korostuvat myös painonhallinta- ja urheiluvalmisteet.
Talvikuukausina (loka–helmi) ostoskorissa korostuvia tuotteita:
Punainen liha, pasteijat, pizzat, säilykkeet, irtokarkit, suklaiset keksit, suklaapatukat, sitrukset, nuudelit, riisi, pasta, mikroateriat kuten pastat, lasagnet, puurot ja keitot sekä välipalatuotteet, kuten liha- ja riisipiirakat, kebabit sekä lämmitettävät leivät, valmiskiisselit, pikakahvi, tee ja kaakao
– Asiakkaat, jotka hakevat helppoutta, valitsevat usein valmiin ratkaisun. Täsmähyvinvointi on kasvava ilmiö, ja sen perusteella vaivattomuutta arvostava asiakas valitseekin etenkin tammikuussa välipalaksi proteiinipatukan tai -valmisjuoman, kuvailee Jungar.
Hyvinvointitrendistä huolimatta moni sortuu pimeänä vuodenaikana mielihyväsyömiseen. Tämä näkyy talvikuukausina suomalaisten ostoskoreissa, joihin sujahtaa kesää helpommin punaista lihaa, pasteijoita, piirakoita ja pizzoja.
Suklaa ja irtokarkit ovat suomalaisille ympärivuotisia herkkuja, eikä esimerkiksi suklaan myynti notkahda kuin hetkeksi tammikuussa.
Kaamosta karkotetaan myös sitruksilla, jotka ovat talvikuukausina mehukkaimmillaan, mutta sen sijaan esimerkiksi peruna, sipuli, yrtit ja salaatit alikorostuvat suomalaisten ostoskoreissa talvella.
Lähde: Kesko