Ostatko nuudeleita? S-ryhmän myynneissä nyt mielenkiintoinen ilmiö

Dippinuudelit, hitti vai huti? Testasimme hämmentävän ohjeen 2:06 Dippinuudelit, hitti vai huti? Testasimme hämmentävän ohjeen
KATSO MYÖS: Testasimme hitiksi nousseen nuudeliohjeen – voiko tämä toimia?

Lomakauden päättyminen ja paluu arkeen heijastuvat suomalaisten ruokaostoksiin, kertoo S-ryhmä tiedotteessaan.

Elokuu tarkoittaa monille suomalaisille paluuta arkirutiineihin, kun työt jälleen loman jälkeen kutsuvat ja perheen pienimmät aloittavat koulutaipaleensa. Muutos näkyy väkisinkin myös suomalaisten ostoskoreissa, eikä ruokakaupasta enää osteta kilokaupalla apetta keskikesän grillausmaratoneita varten. 

S-ryhmä kertoo tiedotteessaan, millainen muutos suomalaisten ruokaostoksissa kesälomien vaihtuessa elokuun arkeen. Ketjun mukaan ruoanlaitosta tulee toden totta arkisempaa, mikä näkyy esimerkiksi riisin myynnissä. Erilaisten riisien myynti kasvaa S-ryhmän kaupoissa heinäkuuhun verrattuna noin 25 prosenttia, ja pastojakin ostetaan noin 14 prosenttia enemmän.

Nuudeleiden myynnissä merkittäviä alueellisia eroja – tässä syy

Nuudeleiden myynti on sen sijaan oma mielenkiintoinen ilmiönsä: annosnuudelien myynti kasvaa valtakunnallisesti elokuussa heinäkuuhun nähden noin 6 prosenttia, mutta myynneissä näkyy merkittäviä alueellisia eroja.

– Siinä missä esimerkiksi Espoossa annosnuudeleita myydään miltei 20 prosenttia enemmän kuin heinäkuussa, notkahtaa maakunnissa olevien pienempien kuntien nuudelimyynti jopa lähes 40 prosenttia, kertoo päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa.  

Oksan mukaan myynnin muutokselle ja alueellisille eroille on selkeä syy.

– Kehitystä selittää sekä lomakauden päätös että opiskelijoiden palaaminen opiskelupaikkakunnille.

Grilliherkkujen tilalle arkista jauhelihaa ja valmisruokaa

Kuten sanottu, suomalaisten grillaamisinto, tai ainakin käytettävissä oleva aika kyseiseen puuhaan, laantuu arjen koittaessa. Grillilihojen sijaan kaupasta napataan ostoskoreihin nyt edullisempia ja helpompia raaka-aineita. 

S-ryhmän tilastot paljastavat, että jauhelihan myynti kasvaa heinäkuuhun nähden koko maassa noin 10 prosenttia ja Uudellamaalla jopa yli 20 prosenttia. Myös erilaiset broilerituotteet, kuten fileesuikaleet ja koipireidet menevät nyt kaupaksi.

Valmisruokakin puhuttelee taas kiireisiä suomalaisia ja välipaloja, kuten jogurtteja ostetaan erityisen paljon opiskelupaikkakunnilla. Esimerkiksi Lappeenrannassa, Jyväskylässä, Rovaniemellä, Tampereella ja Turussa perusjogurtteja myydään elokuussa noin 10 prosenttia enemmän kuin heinäkuussa. Helsingissä ja Vantaalla kasvua on sen sijaan yli 15 prosenttia.

Lähde: S-ryhmä

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat