Millaisia ovat tulevaisuuden ruokatrendit Suomessa? Katso Riku "Madventures" Rantalan lista.
Toimittaja ja television Madventures-, Madcook sekä Docventures-ohjelmista tuttu Riku Rantala luennoi keskiviikkona Helsingin messukeskuksessa tulevaisuuden ruokatrendeistä. Rantalan mukaan ruoassa on se hyvä puoli, että se on rikkonut ja tulee myös tulevaisuudessa rikkomaan rajoja.
– Ruoka-aineet ja ruokalajit siirtyvät kulttuurista toiseen. On vaikea keksiä mitään negatiivista siitä, että omaksutaan muualta vaikutteita ja saadaan näin oma elämä rikkaammaksi. Suomi on muuttunut 20 vuodessa tässä asiassa valtavasti, Rantala luennoi.
Tällaisia ruokatrendejä Rantala ennustaa tulevaisuudelle:
1. Ruoka rikkoo rajoja yhä laajemmin
Yhä kauempaa tulevista ja oudoimmista tuotteista tulee Rantalan mukaan trendejä - jopa ennalta-arvaamattomista asioista. Rantala nostaa esimerkiksi chilin: senkään ei olisi voinut ensimmäisenä kuvitella nousevan trendiksi Suomessa. Tällä hetkellä suosiossa ovat perulainen ja japanilainen keittiö. Tulevaisuuden nousijaksi Rantala ennustaa Koreaa.
– Maailman myydyimmat viinabrändit ovat korealaisia. Se kertoo siitä, että on maailmoja, josta me emme oikeastaan tiedä yhtään mitään.
2. Ruoan terveyden mittaaminen
Terveys on yksi tulevaisuuden selkeistä trendeistä. Talouden taantuman vuoksi terveystietoisuudessa on saattanut tapahtua pieni notkahdus, mutta Rantalan mukaan trendi on silti tulevaisuudessa nouseva. Myös erilaiset digitaaliset terveyden mittausvälineet kasvattavat suosiotaan entisestään.
– Ihmiset mittaavat tulevaisuudessa yhä enemmän sitä, miten he voivat. Jopa piankin on mahdollista, että kun otetaan valokuva ruokalautasesta, sovellus kertoo mitä siinä lautasella on ja miten se vaikuttaa terveyteen.
3. Terveellinen pikaruoka
Tulevaisuudessa terveellinen pikaruoka tulee tarjomaan Rantalan mukaan vaihtoehdon, sillä ihmisten kiire ei ole häviämässä mihinkään. Kuluttaja valitsee myös mielellään paikan, jossa etiikka on kunnossa. Ruokaostoksesta halutaan hyvä omatunto, eikä ympäristövaikutusten miettiminenkään ole laskeva trendi.
– Tutkimuksen mukaan niin sanottu millenial-sukupolvi eli 18–32-vuotiaat kuluttajat ovat hylänneet McDonald'sin Pohjois-Amerikassa, mikä on poikkeuksellinen muutos. Se ei kuulu enää näiden kuluttajien top 10 -ravintoloihin. Tähän McDonald's on yrittänyt löytää ratkaisua tuomalla esimerkiksi wrapit valikoimaan, Rantala perustelee.
4. Suomalaiset tuotteet trendeiksi?
Tulevaisuudessa myös suomalaiset ruoat voisivat nousta trendiksi meillä ja muualla. Rantala nostaa esimerkiksi pikaruoan: Suomella ei ole omaa kansallispikaruokaa, kuten vaikkapa Venäjällä ovat blinit ja pelmenit.
– Voisiko Suomestakin nousta jotain omaa? Voisiko suomalainen tuote lyödä joskus läpi? Tuntuu ehkä nyt mahdottomalta, mutta se ei kuitenkaan ole. Meillä on vielä paljon opittavaa, miten brändätään erilaisia paikallisia tuotteita ja suojataan niitä.
5. Paikallisuus
Välillä maailman trendien tunkeutuminen keittiöömme voi tuntua jopa ahdistavalta. Tämän vuoksi suomalaiset kaipaavat Rantalan vuoksi myös jotakin paikallista ja omaa, johon tunnemme yhteenkuuluvuutta.
– Myös aitous kiinnostaa. Ihmiset toivovat tulevaisuudessa vähempää prosessointia ja selkeää yhteyttä aidoksi miellettyyn oikeaan ruokaan.
6. Ruoan jakaminen ja kokemuksellisuus
Ruokaselfiet ja ruokakuvat ovat nykypäivää, eivätkä ne tule katoamaan mihinkään ainakaan lähitulevaisuudessa. Ihmiset haluavat jakaa kokemuksiaan kuvilla ja tuntea itsensä näin osaksi yhteisöä.
– Jakaminen ja kokemuksellisuus ei tule vähenemään tulevaisuudessa. Yhteisöpalvelut liittyvät vahvasti kuviin. Kuvat määrittävät jo nytt nuorten viestintää. Tämä vaikuttaa myös ruokaan.
7. Yksilöllisyys ja valinnan vapaus
Vaikka ruoka mielletään yhteisölliseksi kokemukseksi, halutaan siltä myös jotain yksityistä. Tulevaisuudessa valinnanvapaus korostuu Rantalan mukaan ruoassa entisestään.
– Halutaan tilata hampurilaispaikassa vähähiilihydraattinen sämpylä ja valita itse luomupihvi tai jättää pois tiettyjä täytteitä. Ihmiset haluavat yksilöllisiä ja kokemuksellisia fiiliksiä. Siihen pitää ravintoloidenkin alkaa kiinnittää huomiota.