FastFood & Cafe -messuilla pohdittiin miltä näyttää tulevaisuuden ravintola kovaa vauhtia digitalisoituvassa maailmassa. Ostammeko tulevaisuudessa kaiken ruokamme verkosta?
Personal shopperit käyvät kaupassa puolestasi ja minihelikopterit kuljettavat tilaamasi ravintola-annokset kotipihalle. Avainsanana on helppous. Tulevaisuudessa verkkoruokakaupat ja ruoan kuljetuspalvelut valtaavat markkinoita perinteisiltä ravintoloilta.
– Ehkä jonain päivänä ostamme kaikki elintarvikkeet verkkokaupasta, uskoo Marjut Kuula Trust Creative Society Oy:stä.
Syöminen viihteellistyy
Ruoan kuljetuspalveluiden yleistyttyä ravintoloiden tulee keksiä jotain aivan uutta pysyäkseen kilpailussa mukana. Kuula toteaa, että syöminen tulee viihteellistymään, kun ravintolat konseptoituvat ja henkilöllistyvät entisestään. Kuka tahansa voi perustaa ravintolan.
– Tukholmasta löytyy esimerkiksi alkoholiton yökerho, jossa halutaan korostaa nautintoa ja hedonismia ilman alkoholia, Kuula kertoo uusista konsepteista.
Myös brändit laajenevat, kun muotimerkit perustavat omia ravintoloitaan.
Tulostettua ruokaa, kiitos
Tulevaisuustutkija Thomas Frey DaVinci -instituutista ennustaa, että yli 90 prosenttia ravintoloista tulee käyttämään 3D-tulostinta vuoteen 2030 mennessä.
– 3D-tulostinta voidaan hyödyntää vanhenevan väestön ruokahuollossa. Ruoka tulostuisi vanhuksille suoraan kotiin, kertoo suunnittelujohtaja Pekka Rintamäki Trust Creative Society Oy:stä.
Toisen ääripään esimerkki ruoan tulostuksessa on fine dining -ravintolat, joissa koristeet voivat tulevaisuudessa syntyä tulosteena.
Syömistä livestreamissä
Ravintolat digitalisoituvat kovaa vauhtia. Digitalisoituminen ei rajoitu ainoastaan tilauksiin, vaan tabletit ja sovellukset tulevat yleistymään myös ravintoloiden sisällä.
– Tilausten teko tableteilla tulee yleistymään. Maailmalta on myös esimerkki, jossa pöytä on itsessään tabletti. Pöytää koskettamalla voi halutessaan katsoa miltä tilattu annos tulee näyttämään lautasella, Kuula kertoo.
Digitalisoituminen mahdollistaa myös sen, että ihmiset voivat laittaa ruokaa ja syödä yhdessä eri puolilla maailmaa.
– Maailmalla leviää ilmiö, jossa livestreamistä voi katsoa kun joku ihminen syö, ja syömistä voi kommentoida keskustelupalstalla, Kuula kertoo uudesta ilmiöstä.
Fyysiset ravintolakokemukset eivät ole enää niin tärkeitä, kun yhdessä voi syödä myös netin välityksellä.
Mobiililaitteet hidastavat palvelua
Vaikka ravintolapalveluiden luulisi nopeutuneen digitalisoitumisen myötä, vaikutukset ovat olleet aivan päinvastaiset. Tilausten saaminen ja ruokailun kesto on lisääntynyt, kun ihmiset näppäilevät puhelimiaan, twiittaavat ja kuvaavat, eivätkä keskity ruokailuun.
– Olemme head -down sukupolvi. Puuhailemme koko ajan laitteiden kanssa, Kuula toteaa.
Twitter on kertonut, että huonosta ravintolakokemuksesta twiitataan jo ravintolassa, vaikka tilanne olisi korjattavissa paikanpäällä. Ihmiset kertovat asiat mieluummin sosiaalisessa mediassa kuin ravintolahenkilökunnalle.
Newyorkilaisravintola on julkaissut tilaston, jonka mukaan mobiililaitteet ovat hidastaneet ravintolapalveluita huomattavasti. Vuonna 2004 tilauksen saaminen asiakkaalta kesti 8 minuuttia, vuonna 2012 jopa 21 minuuttia. Myös ruokailun kesto on noussut tunnista kahteen tuntiin.