Vaikka kauppojen hintakilpailusta on käyty viime aikoina kiivasta keskustelua, ei hinta ole Suomalaisen Työn Liiton mukaan suinkaan se tärkein peruste, kun ruokakaupassa tehdään tuotekohtaisia valintoja.
Suomalaisen Työn Liiton tutkimusten mukaan hinta onvain joka neljännelle suomalaiselle se tärkein kriteeri, kun ruokakaupassa vaitaan sopivia tuotteita. Yhtä lailla suomalaiset kiinnittävät Taloustutkimuksen toteuttaman tutkimuksen mukaan huomiota tuotteiden alkuperään, maukkauteen ja terveellisyyteen.
Kokonaisuus merkitsee
Sen sijaan, että suomalaiset tuijottaisivat ruokakaupassa vain hintoja, on suurelle osalle tuotteiden kokonaisuudella kaikkein suurin merkitys.
– Villkkaan hintakeskustelun keskellä on hyvä muistaa, että suomalaisille ruokakaupassa ratkaisee kokonaisuus. Kuluttajille kokonaisuus muodostuu hinnan lisäksi muun muassa ruuan alkuperästä, hyvästä mausta ja terveellisyydestä. Pelkkään hintaan keskittyminen saattaa yksinkertaistaa liikaa kuluttajien aitoja toiveita, toteaa Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
Monille suomalaisille kotimaisuutta pidetään yhteä tärkeimpänä laadun takeista ja tuotteen suomalaisuus ohjaa usein ruokakaupassa valintoja. Tutkimukseen osallistuneista yli 70 prosenttia kertoi valitsevansa aina tai useimmiten kotimaisen elintarvikkeen, kun sellainen on saatavilla. Kuluttajat ovat myös yhä kiinnostuneempia tietämään, mistä ruoka tulee ja minkälaiset vaikutukset paikallisten tuotteiden ostamisella on laajemmin.
– Kiinnostus tuotteiden alkuperää kohtaan on kasvanut viime vuosina ja erityisesti suomalaisuus on elintarvikkeissa kovassa nosteessa, Lausala sanoo.
Kuka suosii suomalaista?
Ruokakaupan tärkeimpiä valintakritereejä kysyttäessä noin 25 prosenttia vastaajista nosti nostaa hinnan tärkeimmäksi kriteeriksi. Samalla tavoin noin neljännes kuluttajista korosti tuotteen suomalaista alkuperää tärkeimpänä ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä.
– Hintakeskustelussa unohtuu, että kuluttajien kokemukseen ruokakaupan hinta-laatusuhteesta vaikuttaa monta muuttujaa. Eri kuluttajaryhmien ostokriteerit vaihtelevat jonkin verran. Esimerkiksi suomalaisia elintarvikkeita suosivat selkeästi enemmän naiset, itäsuomalaiset ja yli 65-vuotiaat, Lausala toteaa.
Lausalan mukaan kaupan hintakeskustelun rinnalla on tärkeää tarkastella laajemmin suomalaisen elintarvikealan työllistävyyttä. Kokonaisuudessaan ruokaketju maataloudesta elintarviketeollisuuteen ja kauppaan työllistää Suomessa noin 300 000 henkeä eli yli 10 prosenttia työllisistä.
Lähde: Suomalaisen työn liitto