Asiantuntija MTV:lle: Erikoissairaanhoito ja sosiaalihuollon erikoispalvelut pitäisi keskittää pikaisesti hyvinvointialueilta viidelle alueelle

Erikoissairaanhoito ja sosiaalihuollon erikoispalvelut pitäisi keskittää pikaisesti hyvinvointialueilta viidelle yliopistosairaala-alueelle. Tämä kehitys on vääjäämätöntä, sanoo asiantuntija. 

Lääketieteen etiikan dosentti Samuli Saarnin mukaan keskittäminen toisi mittavat säästöt ja auttaisi henkilöstöpulaan. Nyt vaarana on, että peruspalvelut säästetään hengiltä.

Koko haastattelu on katsottavissa artikkelin alun videolta.

Kansalaiset ovat huolissaan palveluiden tulevaisuudesta säästöpaineiden keskellä. Minkä kokoluokan säästöistä nyt puhutaan?

– Pelkästään tämän vuoden alijäämäennuste on miljardin ja puolentoista välillä eli aivan valtavista, Saarni vastaa.

Esimerkiksi Pirkanmaalla suunnitellaan jopa joka toisen terveysaseman sulkemista. Sillä tavoin merkittäviä säästöjä ei saada aikaan, toteaa Saarni. Asiantuntijan mukaan Suomessa iso kuva on tyystin unohtunut.

Se, mistä meidän pitäisi keskustella, on oikeasti – ei perusterveydenhuollon terveyskeskusten lakkauttaminen – vaan sairaaloiden lakkauttaminen eli erikoissairaanhoidon vahva keskittäminen viidelle alueelle. 

Ja tämä toisi siis enemmän säästöjä?

Aivan varmasti.

Jos ajatellaan Uudenmaan erillisratkaisun muuttamista niin, että erikoissairaanhoito otetaan tiukkaan valtion ohjaukseen ja suoraan valtion rahoitukseen ja hyvinvointialue tuottaa perustason palvelut, niin sitten se malli olisi laajennettavissa muualle Suomeen. 

Sosiaali- ja terveyssektorin aiheisiin erikoistunut toimittaja Joonas Lepistö avaa yhteiskunnan tärkeitä teemoja. Asiantuntijoiden ja kansalaisten kokemusten kautta Lepistö kertoo, missä tilassa Suomen sosiaali- ja terveyspalvelut ovat. Miten sote pelastetaan? Juttuvinkit joonas.lepisto(@)mtv.fi.

Yhtä lailla keskittää pitäisi sosiaalihuollon erikoispalvelut kuten raskaimmat lastensuojelun palvelut, toteaa Saarni.

Saarni pitää tiukkaa keskittämistä vääjäämättömänä.

On pakko keskittää jollain aikavälillä. Suomi on niin pieni maa, että viisi aluetta olisi ihan luonteva. Mutta tämä hyvinvointialuerakenne ei kannusta siihen mihin pitäisi, eli niiden kalliimpien palveluiden keskittämiseen.

Ja tämä siis pitäisi tehdä ennemmin kuin myöhemmin?

Tämä pitäisi tehdä hyvin pian. 

Syystä että?

Pahaa pelkään, että jos tämä hallituskausi mennään tällä rakenteella, niin siinä on riski, että peruspalvelut säästetään hengiltä. 

Saarni ihmettelee soten rahoitusmallia.

– Useimmissa muissa maissa se rahoitus kannustaa tuottamaan palveluita. Meillä se toimii niin, että rahoitus kannustaa olemaan tuottamatta palveluita. 

"Jokainen johtamista harrastava tietää, että kepillä tai vielä isommalla kepillä johtaminen on pois muodista"

Saarni toivoo rahoitusmalliin porkkanoita kovan kepin lisäksi.

– Meillä ei ole oikein mekanismeja siihen, kuinka kannustaisimme niitä alueita, jotka tekevät hyvää työtä. Sen sijaan on rakennettu paljon erilaisia keppejä, joilla voidaan valtionhallinnosta tasapuolisesti kaikkia säästämään lisää. 

– Jokainen johtamista harrastava tietää, että kepillä tai vielä isommalla kepillä johtaminen on pois muodista. 

Myös digipalvelut viidelle suurelle

Saarnin mukaan samalla pitäisi keskittää soten suuri toivo eli digipalvelut.

– Digipalveluja voidaan tehdä viiden alueen yhteistyönä. 22 alueen itsenäisenä puuhana se ei tule onnistumaan.

Lue myös:

    Uusimmat